Rozlišujte mezi cenou a hodnotou

Autor článku: 10. 9. 2015

Co je to cena? Co je to hodnota? Přátelé, nejde o slovíčkaření, jde o naprostý základ pro úspěšné investování!

Jasně, máte pravdu – je to naprosto jasné. Kdo by kupoval něco za 15, když to má hodnotu třeba 10. Jenomže právě tady je prubířský kámen, který oddělí úspěšné investory od laiků…

Začneme šedou ekonomickou teorií:  Cena je peněžní vyjádření hodnoty čehokoliv, počínaje například mobilním telefonem, přes auta, nemovitosti až po akcie. V reálném světě se ale prakticky nikdy nerovná hodnotě. Koupili byste si polorozpadlou garsoniéru někde na periférii za, dejme tomu, za X miliónů dolarů? Sotva, každý by řekl, že taková cena je přemrštěná.

Podobně je to i s akciemi.

Každá firma má svoji hodnotu. Jeden ekonom ji spočítá metodou diskontovaného cash flow, druhý na to půjde přes dosahované zisky, třetí vyjde z ukazatelů jako P/E, P/B, P/S apod. Každá metoda má své opodstatnění, každá je ospravedlnitelná. Pokud jde o „klasickou“ společnost, její hodnota se v drtivé většině případů ze dne na den nijak dramaticky nemění (pomineme výjimky typu explorer těžařské společnosti v případě nálezu ložiska či biotechnologické společnosti v případě dokončení fáze výzkumu léku).

Co se ze dne na den mění naprosto běžně? Je to cena akcie jakékoliv veřejně obchodovatelné společnosti, a tedy její tržní kapitalizace. Co to znamená?  To znamená, že o tuto hodnotu se mění odchylka mezi hodnotou a cenou dané společnosti. Jak z toho v rámci investování vytěžíme pro sebe výhodu?

Ukážeme si to názorně: Na trhu najdeme dvě srovnatelné společnosti – firmu „A“ a firmu„B“. Obě firmy mají v našem případě stejnou hodnotu, třeba 10 miliard dolarů. To odpovídá hodnotě (a tedy ideální ceně) jedné akcie ve výši 15 dolarů.

Teď pozor! Na burze můžeme akcie společnosti „A“ koupit za 12 dolarů, zatímco akcie společnosti „B“ stojí 18 dolarů. Kterou akcii si raději koupíme? No samozřejmě, s radostí si koupíme akcii firmy „A“, za 12 dolarů. Když cena této akcie poklesne na 10 dolarů, ovlivní mě to? Rozhodně nikoliv – přece vím, že akcie má hodnotu 15 a časem se cena k této hodnotě vrátí (i když, jak píšu v jiném článku, to může nějakou dobu trvat). Prodával bych pouze v případě, že bych potřeboval změnit diverzifikaci portfolia nebo když… když se cena akcie dostane nad hodnotu (tedy že by cena akcie klesla na 10 dolarů, ale hodnota na 9 dolarů).

To, zda platíte dobrou nebo špatnou cenu, vám může prozradit důkladná fundamentální analýza. Samotné prezentované EPS (čistý zisk na akcii) vám toho moc neřekne, pokud nevíte, jak přesně vznikl. Vůbec už nemluvím o situaci, kdy jsou jako hlavní prezentovány tak zvané „pro forma“ výsledky. Ty jsou kapitolou sami o sobě – stačí například vyloučit ten či onen typ nákladů apod. I po prezentování skutečného čistého zisku podle pravidel GAAP je potřeba se podívat pod různé kameny či kamínky.

Závěr pro nákup?  Jako investoři si dáváme velký pozor na nákupní cenu našich akcií. V minulém článku jsem slíbil, že ukážu ještě jeden faktor. Tím faktorem je Změna hodnoty v čase – tedy růst. Určitě zaujme i ty z vás, kteří vyhledáváte „value‘“ akcie.

Relativně drahý nákup velmi růstové společnosti nemusí být horší, než by byl levný nákup stagnující společnosti. Už vám svítá? Nejlepších výsledků pochopitelně dosahujeme levným nákupem rostoucí společnosti. Nejméně nás potěší drahý nákup stagnující společnosti – tomu se můžeme vyhnout pečlivě zpracovanou fundamentální analýzou.

Množství investorů však ignoruje ještě jedni stranu obchodu. Nepokládají si otázku – kdy ale prodávat akcie? 

Existuje pár pravidel, kdy bychom neměli prodávat námi držené akcie.

  • Nemá smysl prodávat, pokud k tomu není fundamentální důvod. Proto pokles ceny akcie bez dlouhodobé změny v hospodaření společnosti není takovým důvodem.
  • Nemá smysl prodávat, pokud stále existuje důvod, proč jste akcii koupili
  • Spokojenost s dosaženým zhodnocením
  • Snažíte se časovat trh

Mějte toto všechno na paměti, když kupujte a prodáváte akcie. Možná se vám zdá divný ten třetí bod, ale samotný třetí bod nepovažuji za dostatečný důvod k prodeji akcie. Prodávat akce my smysl v případ, kdy již není fundamentální důvod je držet nebo když chcete diverzifikovat svá aktiva. 

Napsat komentář





Finanční a komoditní komentáře z Chicaga pro vás připravila společnost Lembros logo