Zemím BRICS a jejich vzájemných vztahům je v médiích věnována docela velká pozornost. Mnohem menší pozornost (prakticky jen když se tam stane nějaká katastrofa) je věnována Africe, sám jsem se jí naposledy věnoval před dvěma lety. Vzhledem k nedávnému vývoji si africké země a zejména jejich vztahy s Čínou zaslouží opět pozornost. Připravil jsem tedy přehled nedávného vývoje.
V první polovině května absolvoval čínský premiér Li Keqiang cestu po 4 afrických zemích (Etiopie, Nigérie, Keňa a Angola). Během cesty se však setkal s představiteli většího množství zemí – dále šlo o Ugandu, Rwandu, Jižní Súdán, Tanzanii a Burundi. Co dojednal?
Dojednal jeden z největších infrastrukturálních projektů. Jde o stavbu železniční sítě ve východní Africe. V Nigérii dojednal rámcovou smlouvu na více než 13 miliard dolarů na výstavbu železniční tratě v délce téměř 1400 kilometrů.
Návazně v Keni byla dojednána stavba železnice spojující Nairobi s Mombasou (celkem přibližně 600 kilometrů) za necelé 4 miliardy dolarů. Dokončení této části projektu je naplánováno na první polovinu roku 2018. Čína zde přislíbila další investice do místního průmyslu. Uvědomme si, že keňské vládnoucí rodině patří 60% půdy a klíčové tamní podniky.
Následně je naplánováno pokračování skrz Ugandu a Rwandu až do Jižního Súdánu.
Ať to vypadá, jak chce, Čína získala kolonii. Velice levně.