Nevěříte čínským statistikám? Nabízí se způsob, jak je ověřit. Je to elegantní způsob, který je běžně používán auditory při auditu finančních uzávěrek velkých společností. Jak si auditoři ověřují, že společnost má skutečně takové pohledávky, jaké má zaúčtované, že faktury nejsou falešné? Jednoduše. Požádají o potvrzení největších zůstatků obchodní partnery.
Analogickým způsobem se můžeme podívat na ekonomiku Číny. Přes jejího největšího obchodního partnera – přes Jižní Koreu. O statistických datech poskytovaných touto zemí pochybuje málokdo. Jiží Korea je navíc významným producentem a exportérem řady výrobků – od automobil, přes elektroniku až po petrochemické produkty.
Srpnový jihokorejský export byl o téměř 15 % nižší než před rokem, přičemž očekávaná hodnota byla necelých 6 %. Toto číslo lze považovat za významné varování.
Jediným místem, kam export vzrostl, byly Spojené státy americké (+3,5 %). Nejvíce klesl export do Japonska – o více než pětinu, jenom o trochu méně klesl export do Latinské Ameriky. Pokles exportu do Evropy a do Číny byl podobný a pohyboval se mezi 7,5 a 8%. Při tom nesmíme zapomínat, že Čína je pro Jižní Koreu největším obchodním partnerem – a to oběma směry. Největší díl jihokorejského exportu směřuje právě do Číny a zároveň ze žádné jiné země Čína nedováží tolik, jako z Jižní Koreje.
Proto sledujme data z Jižní Koreje velmi pozorně, mohou nám mnohé napovědět ohledně vývoje čínské ekonomiky.