IPO – Initial Public Offering je okamžik, kdy dosud na burze neobchodovaná společnost nabízí své akcie široké investorské veřejnosti. Počet o objem nových emisí je v poslední době mnohem menší než býval ještě nedávno (a to už vůbec nemluvím o devadesátých letech minulého století).
IPO typu Amazonu již dlouho nebyla a nebude. Myšleno, že tak brzy akcie společnost na burzu s akciemi nevstoupí. Vždyť Google je od roku 2004 „sotva“ na patnáctinásobku, Facebook za 4 roky na čtyřnásobku. Čest výjimkám typu Netflix (osmdesátinásobek rod roku 2002, ale i to je dávnověk IPO).
K jaké změně došlo? Vyhýbají se investoři těmto investicím? Nezdá se mi, že by se investoři začali těmto investicím vyhýbat. Vypadá to, že došlo k zásadnímu posunu v uvažování tak zvaných „early“ investorů.
Ti odmítají jít s akciemi na burzu předčasně, pokud společnost neprošla počátečními nejrychlejšími fázemi růstu a není již dostatečně velká na to, aby své prvotní investice odprodejem části podílů náležitě zhodnotili. IPO jsou tak sice větší co do objemu, ale výsledkem je menší výnos (a zároveň větší podíl ztrát) pro ty, co upisují při IPO akcie.
Investoři vyhledávající velmi růstové společnosti by na toto neměli zapomínat a nevrhat se po hlavě na každé nabízející se IPO.
Pokud vás zajímají akcie, stáhněte si zdarma můj ebook a podívejte se na moje postupy při vyhledávání těch nejlepších akcií světa:
EBOOK ZDARMA ZISKOVÉ AKCIE: investujte profesionálně
Ke stažení ZDE