Vyeliminuje Tesla benzín jako palivo v dopravě?

Poslední neuspokojivé hospodářské výsledky energetických gigantů zde v USA ExxonMobilu a Chevronu poukázaly na to, že náklady na údržbu rafinérií a nové naleziště  nemusí být plně vyváženy současnou hladinou ceny ropy na světových trzích. I když došlo a hodně se mluví o revoluci v tomto sektoru v souvislosti s technologiemi hydraulické frakturace u horizontálních vrtů v Dakotě nebo kanadských písků, pak stále platí to, o čem jsme psali v souvislosti se studií pařížské energetické agentury (IEA). Tudíž, pakliže nedojde ke kýžené změně současných podmínek u scénáře č. 3 zvaného 450 (podle počtu částic oxidu uhličitého v problematice globálního oteplování) a snížení světové poptávky po ropě na cca 79 mil. barelů za den do r. 2035, pak se cena ropy očekává, že dosáhne kolem 125 USD za barel ve stálých cenách r. 2011 a podle vývoje inflace v nominálních cenách dokonce přes 200 USD za barel! (mj. jeden z důvodu, proč není dobré nechávat hotovost „pod polštářem“).  A to se jistě projeví velice rychle na cenách benzínu. Podíváme-li se na graf vývoje světové poptávky a nabídky po ropě v posledních letech:

Je vidět, že od r. 2012 a odhad v tomto roce ukazuje konečně žádoucí převis nabídky, avšak poptávka rovněž roste a to že neroste rychleji jako v předchozích letech je dozajista důsledkem prudkého ochlazování ekonomického růstu ve světě a převážně emerging ekonomik jako Čína, Brazílie, atd. Kromě zmíněných technologií u těžby ropy v USA a místy i ve světě, je zde na nabídkové straně Saudská Arábie, která se přetahuje s Ruskem o světové prvenství v těžbě ropy a produkuje v současnosti kolem 10 mil barelů za den, což je historicky relativně hodně. Přesto se cena černého zlata drží nad 100 USD za barel. Jedním z vysvětlení může být, kromě výše zmíněné stále rostoucí poptávky i při růstu ekonomik pod hladinou potenciálu, narušování na straně nabídky. To znamená výpadky ať již v Nigérii, sankce v Íránu, uzavření ropných přístavů v Libyi až po problémy s transportem komodity v jižním Sudánu, atd. Může se jevit jako banální, ale realita je že tyto výpadky představují kolem 4% celosvětové poptávky. A to je dvakrát více než společná produkce na americkém epicentru ropné revoluce břidlicových vrtů ropných polí Bakken a Eagle Ford! Podívejme se jaké jsou v tomto roce výpadky v nabídce:

A tak, jaké je tedy řešení, aby cena ropy něměla tendence výrazně posilovat do budoucna a ubírat tak na kupní síle. Určitě je to ono „drill, drill, drill“, tj. těžit onshore i offshore a hledat nové naleziště a to nejen na severoamerickém kontinentu. Jisté řešení však v současné době nabízí možnost maximálně omezit využívání ropných produktů, tj. benzínu v dopravě. Zde se nabízí jako první snad v poslední době další „trhák“ (nebo bublina?) s elektrickými auty. Viz. kalifornská společnost Tesla Motors. Akcie této firmy vzrostly od počátku roku přes 350% a tak je namístě se zamyslet do jaké míry je toto opodstatněné. Zisk za druhý kvartál  ohlásila společnost 20 centů na akcii v porovnání se ztrátou minulý rok 89 centů, při dosažených příjmech 405 mil. USD v porovnání s 27 mil. USD před rokem.

Podle IEA je nutno, aby podíl produkce nových aut na elektrický pohon do r. 2050 činil 75%, má-li se zůstat v limitu „bezpečného globálního oteplování“. A to si možná vzal prezident firmy Tesla Alon Musk k srdci? Cílem IEA je do r. 5,9 mil. elektro-aut (EV) do r. 2020. V tuto chvíli to je nějakých 113 tis. (2012) v 15-ti zemích, které se podepsaly pod iniciativu IEA Electric Vehicles Initiative. A těchto 15 zemí pak představuje 90% celosvětového podílu EV. Elektro-auta představují na celkových autech 0,02% (USA: 34%, Japonsko: 24%, EU: 11%  a Čína: 6,2%).

Jedním s problémů je to, že se jedná o vládami dotované projekty a kupující těchto EV mohou uplatnit jisté daňové výhody a další úspory v závislosti na té které zemi a jejím programu. Avšak jedná se o krátkodobý stimul a v poslední době dochází k jeho omezování (např. podle posledních zpráv ministerstva v Číně mají být přímé dotace eliminovány do r. 2020, atd.).

Dalším problémem a to asi hlavním je cena baterií pro tyto druhy aut, které představují v současnosti 50% nákladů v ceně auta. Např. baterie pro Focus Electric stojí kolem 12-15 tis. USD a cena auta nejméně pak 30 tis. USD, kdežto benzínový model stojí o 7 tis. USD méně. V neposlední řadě se jedná o problém s nabíjecími stanicemi. Zde narážíme na problematiku „slepice nebo vejce“, tj. výrobci nabíjecích stanic nebudou tyto uvádět do provozu, pokud lidé nebudou kupovat EV a lidé nebudou kupova elektro-auta, pokud nebudou stavěny nabíjecí stanice. Podle plánu ma oněch 15 zemí za cíl mít v provozu 2,4 mil. pomalo-nabíjecích stanic (od 4 do 12 hod.) a 6 tis. rychlo-nabíjecích stanic (i do 30 min.). Realita? Koncem r. 2012 to bylo jen 46 tis. resp. 1,9 tis. celosvětově. Tak uvidíme do jaké míry se podaří nahrazovat klasická benzínová vozidla a také konkurovat s těmi na stále více populárními na pohon zemním plynem.

Tak podaří se konečně stlačit cenu ropy a tím benzínu na úroveń představující zanedbatelný výdaj? Nebo budeme muset počítat do budoucna s rostoucími cenami?

Závěrem se pojďme podívat na vývoj ceny ropy severomořského koše Brent na burze ICE a americké ropy WTI na burze NYMEX (Globex systém CME Group) a jejich komoditní spread (kontinuální kontrakty, týdenní data). Klikněte na obrázek pro zvětšení:

Tagy:
Komentáře
  1. VoDo napsal:

    Auta na elektriku jsou hezká a mají specifikace který u aut se spalovacím motorem nenajdeme. Problém vidím v bateriích a v dodávce elektřiny. Jakou zátěž pro přírodu predstavuje jedna baterie? Kolik je dostupných ložisek? Kde se vezme tolik elektřiny a jak bude muset být posílena soustava jen pro cca 10% el. aut? Mám pocit že je to víc výmysl politiků a environmentálistů než technologů. Co s baterkama po konci životnosti? Která mimochodem je velice krátká cca 3-5 let.

  2. kubik napsal:

    Mně by zajímalo,kde se ta elektřina do těch aut bere-určitě se vyrábí ze vzduchu a to je ten omyl,na který neinformovaná veřejnost skočila,včetně politiků.

  3. VoDo napsal:

    kubik: palej barely ropy a tuny uhli.

  4. Oracle napsal:

    VoDo väčšina ľudí (nielen Američania) si myslí, že elektrina prichádza zo zásuvky resp. ich nezaujíma zdroj. Dobré zdroje pre mestá a priemysel môžu byť (je to staro-nová technológia) tóriové reaktory: https://mindlessdreck.com/liquid-fluoride-thorium-reactor/

  5. Standa napsal:

    Jako ekonomická úvaha to zní hezky.

    Ale technologicky elektromobily za těch 120 let své existence (jsou tu s námy déle než benzínové automobily) zase tak velkou cestu neurazily.

    Když se podíváme na technickou realizaci nejproblematičtější části elektromobilu – akumulátoru – vidíme u vlajkové lodi firmy Tesla, Tesla Roadster, něco, co lze považovat za projev čistého technologického zoufalství. Jeho akumulátor je sestaven z 6381 monočlánků typu 18650. Ano, přesně toho, který se používá do bateriových bloků notebooků a do výkonných baterek. K dovršení tohoto zoufalství ještě výrobce špatně vyřešil obvod, který baterie chrání proti kritickému vybití. Tedy obvod, jehož správnou funkci považujeme za samozřejmou v každém mobilu. Takže stačí Tesla Roadster na pár týdnů zaparkovat na letišti, a můžete pro něj rovnou zavolat odtahovku na vrakoviště (cena opravy je srovnatelná s cenou nového auta).

    Třešničkou na dortu je pak způsob, jakým to výrobce u prodaných vozů „vyřešil“: Na dálku aktivoval ve firmwaru funkci, která u parkujícího vozidla hlídá napětí, a pokud dosáhne kritickou mez, vozidlo aktivuje GPS a přes mobilní síť odešle nejbližšímu servisu SOS signál se svou polohou.

  6. Vilem Vrzala napsal:

    V Koreji jezdí elektrické autobusy s malými bateriemi. Dobíjejí se za jízdy a bez drátů. Pro městskou dopravu super. Elektromobily spotřebují oproti benzínovým autům pouze zlomek energie.

    https://live.wsj.com/video/world-first-wireless-electric-buses-hit-the-road/69B27A0D-E0A1-4DC5-ACF7-FB8E883CEE9C.html

  7. kubik napsal:

    Elektromobily nespotřebují proti benzínovým autum zlomek energie.Elektřina se musí vyrobit třeba spálením uhlí či ropy,plynu atd účinnost třeba 40% a dále jsou stráty na vedení,nabíjení a teprve potom můžem počítat stráty elekromotoru.

  8. Vilem Vrzala napsal:

    Takže ledničky, televizory, pračky, notebooky, čerpadla, míchačky etc. by bylo lépe dělat na benzínový pohon, abychom nemuseli začínat s pálením uhlí a stavbou rozvodné sítě?

    Co máte na mysli ztrátami na vedení? Měli bychom kvůli tomu přestat používat žárovky (ve vyspělém světě LED diody)?

    Nemůžu uvěřit, že to myslíte vážně 🙂

  9. Vilem Vrzala napsal:

    Navíc pokud máte na střeše garáže solární panel, tak nějaké ztráty na vedení neexistují. Povídačky o tom, že výroba fotovolt. panelu spotřebuje více energie než kolik vyprodukuje by zasloužily podložit nějakou vědeckou studií. To platilo tak před dvaceti lety, ale vývoj jde dopředu skokově.

    Technologie na uchování energie se taky zlepšují.

    https://www.rozhlas.cz/leonardo/technologie/_zprava/tenke-pruzne-sklo-pro-skladovani-energie–1239331

    Spalovací motory patří do muzea.

  10. VoDo napsal:

    Vrzala: zjitete si nejdriv kolik „zere“ a jaky ma odber pri nabijeni auto na elektrinu a mozna se budete divit, srovnani se spotrebicema je uplne mimo.

  11. Vilem Vrzala napsal:

    Mám 5 let elektrické horské kolo na pojížďky po městě, do lesa na houby, na výlety, na návštěvy kamarádů do okolních měst a vesnic do vzdálenosti 20-25 km. Najezdil jsem pár tisíc kilometrů s náklady 5 Kč/100 Km. Takže náklady znám velmi dobře. Na rozdíl od Vás.

    Samozřejmě že výměna baterie (6-7 000Kč) dostane náklady na stejnou úroveň jako bych jezdil na benzínovém mopedu. Tichý pohyb na lehkém kole se samozřejmě s uřvaným smrdutým a těžkopádným benzínovým mopedem nedá srovnat, v terénu je svižný pohyb na elektrokole čirá radost.

    Vývoj a masová výroba samozřejmě dostanou ceny dolů a provoz bude ekonomicky výrazně výhodnější, nyní to vidím šul-nul. Plnohodnotný elektromobil na trhu samozřejmě dosud není, dnes je to zábava pro průkopníky 🙂 Za deset let budou spalovací motory nejspíše stále ještě převládat a za dvacet roků možná budou ještě nějaké existovat. Minimálně na srazech veteránů.

  12. Vilem Vrzala napsal:

    Co se týče toho srovnání se s el. spotřebiči, myslel jsem to tak, že elektromobil je jen jedním z nich. O jeho budoucnosti samořejmě rozhodne spotřebitel a trh.

  13. Vilem Vrzala napsal:

    Kamarád ve Vancouveru si chce jako druhé auto do města koupit Nissan Leaf. Sám jsem ho od této koupě zrazoval s tím, že současná úroveň elektromobility je stále v plenkách a měl by počkat.

    On mi ale řekl, já to auto prostě chci, už jsem se rozhodl. Je to tedy zatím spíše otázka životního stylu. Nicméně vývoj je tak rychlý, že v blízké budoucnosti se tato technologie vyplatí i z hlediska ekonomického.

    Ale vyprávěj letnímu vánku o bouři, studniční žábě o moři…

  14. VoDo napsal:

    Ach jo, fyzika se dneska uz asi na skolach nevyucuje.

  15. Lime napsal:

    V Německu jezdilo pár aut na elektriku již před 15 lety. A stále jich jezdí pár.
    Asi to bude tak, jak popisuje článek níže.

    https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/obamuv-projekt-rozvoje-elektrickych-vozu-byl-drahy-omyl-pise-list-the-washington-post

  16. Vilem Vrzala napsal:

    Zkušenosti uživatele z praxe:

    https://www.roznovan.cz/~kubis/leaf.php

    Absolvent fakulty elektrotechniky s fyzikou zřejmě problémy nemá… A při použití vlastního fotovoltaického zdroje uvádí náklady kolem 10 haléřů na kilometr. Tož tak.

  17. lolon01 napsal:

    To Vilem Vrzala:

    skuste si dat do suvislosti odstavec z Vasho zdroja, citujem:
    „Například akumulátory, které mají při 70% DoD až 3000 cyklů pro pokles na 80% původní kapacity, tak při 100% DoD ztratí stejné procento kapacity již po 1000 cyklech“ + cenu za nove akumulatory …

    Potom tych 10 halierov na km 🙂 vyzera uuuplne inac 😉

  18. Vilem Vrzala napsal:

    Proto taky píšu o tom, že je to zatím jen pro nadšence a průkopníky. A že nové technologie (odkaz na „skleněný“ kondenzátor výše v diskusi) tento problém odstraní.

    Když se budete zajímat najdete toho víc:

    https://phys.org/news102691050.html#nRlv

    https://mobil.idnes.cz/dobiti-baterie-za-30-sekund-09p-/mob_tech.aspx?c=A130522_162823_mob_tech_LHR

  19. Lime napsal:

    Technologie elektromobilů, jejímž problémem je malá kapacita baterie v poměru k hmotnosti, je podle řady hlasů do budoucna beznadějná. Nadšení z elektromobilů automobilky opouští, všímá si agentura Reuters v rámci zpravodajství z ženevského autosalonu.

    Zdroj: https://auto.idnes.cz/elektromobily-v-utlumu-0si-/automoto.aspx?c=A130313_094540_automoto_fdv

    Navíc , četl jsem, že v Tokiu, nabíjecí stojany čerpají energii ze solárů, ze slunce – supr. U nás by elektřinu do čerpacích stanic dodával ČEZ, klasickým způsobem a jako vždy by se vše prodražilo.
    To by se líbilo ČEZu, ale těžko někomu z nás.

  20. VoDo napsal:

    Pidi auto s dojezdem sto kilometru za tri ctvrte milionu si doopravdy koupi jen nadsenec.

  21. Vilem Vrzala napsal:

    Co když to sem začnou sypat Číňani za dvěstěpáďo? Elektromobil je jednodušší a má jistě i nižší výrobní náklady. Elektromotory budou pravděpodobně umístěny v kolech. Uvidíme.

  22. VoDo napsal:

    Skladování elektřiny je problém ne motor!

  23. Vilem Vrzala napsal:

    Daimler má už několik let dohody s firmou BYD (čínský gigant výrobce baterií a automobilů). Nemyslím, že by to byla sázka na dobrého koně, protože BYD vyrábí ony nevyhovující LiOnky.

    https://www.goingelectric.de/2012/03/26/news/daimler-und-byd-elektroauto-fuer-china-2013/

    Jak jsem už několikrát napsal výzkum se slibně vyvíjí a pokud se do výroby dostane menší, uživatelštější, levnější, lehčí a bezpečnější, je rozhodnuto. Směrů je několoik, nechť se prosadí ten nejlepší.

  24. Vilem Vrzala napsal:

    https://hn.ihned.cz/c1-60183680-bosch-nabidne-lepsi-baterie-pro-elektromobily

    Bosch hodlá pokračovat v LiOnkách…

  25. stas napsal:

    Zdravim, jen chci pripomenout , ze mineralni prvky, ktere jsou potreba pro vyrobu vynonnych baterii vlastni z 95% China……jako pohon pro automobily se mi jevi vhodnejsi LNG nebo jiny zkapalneny plyn, je ho vic nez dost a navic se da i vyrabet! z CO2 a vodiku…s pomoci fotovoltaiky. Vyroba elektriky az po konecnou spotrebu ma ucinnost mensi nez 20% ! a to je vic nez zoufale malo. Pokud se nenajde jiny kapacitni zdroj elektriky nez jaky zname ted, bude rozsirovani elektromobilu spis specialitou nez praktickou technologii. Ikdyz s ohledem na vyvoj ekonomiky si zvykejme, ze budeme slapat….. .-D

  26. stas napsal:

    jeste k pripomenuti: prvni automobil byl na elektrinu…

  27. kubik napsal:

    Pane Vrzala,přesně jak píše stas a vodo,účinnost výroby elektřiny z fosilů je nízká a ke konečnému zákazníkovi se dostane s vysokými strátami.Skuste si spočítat jak by se musely zvednout jenom průměry drátů do městečka xy,s 10000 obyvateli,když si budou chtít přes noc nabít elektromobily.
    Článek:https://www.hybrid.cz/test-prvni-jizdni-dojmy-za-volantem-tesla-model-s
    ……
    Odpověď mě příliš nepotěšila. Nejrychleji se Model S dobije z jednofázové zásuvky 240 V s příkonem 90 až 100 A!

    Zalapal jsem po dechu. Ale záhy jsem pochopil, že to není jediný způsob jak Teslu dobít. Je to jen způsob, jak dobijete vůz za dvě hodiny a pokud máte zásuvku s nižším příkonem, např. 20 A dobijete vůz stejně kvalitně, ale počkáte si 8 hodin. Teoreticky vůz dobijete i z obyčejné americké zásuvky na 110 V, tam ale dobíjení může trvat až 24 hodin.
    …… O dobíjení solárními panely asi nemá smyslu uvažovat,tam jsou proti argumenty na urovni ZDŠ.

  28. Standa napsal:

    Vilem Vrzala: Uvedená zařízení mají jinou charakteristiku provozu. Jejich benzínový pohon je možný, ale problematický. Kdyby to bylo technologicky jednoduché, jistě by se to už dávno používalo. Vždyť 1kg Li-ion baterií pojme přinejlepším 0,2kWh energie. 1kg kapalného paliva třeba i 5kWh. Nakonec, pokusy s použitím palivových článků k pohonu notebooku už probíhají. Jenže je to velké a drahé.

    Elektrokolo odveze pouze vás a malý náklad, a při vzdálenosti do 30km ještě neznamená hmotnost akumulátorů významnou zátěž.

    Počítal jste do nákladů 5km/100km amortizaci článků? Těch slibovaných 1000 cyklů dosáhnete akorát v laboratoři. A poměrnou část investic do infrastruktury, kterou za vás platí automobilisté? (V současnosti; tipuji, že pokud se elektrojízda rozšíří, stát si nenechá ujít příležitost ke zdanění.)

    Ostatně, obrovský nárůst hmotnosti automobilů v posledních 40 letech, a tím i účinná brzda ve snížení spotřeby, není tlačen až tak trhem, jako spíš úředníky. Těmi samými, kteří mají plná ústa šetření a ekologie. A lobbisty.

  29. stas napsal:

    Možná se najde pokračování Nikoly Tesly: https://free-energy.xf.cz/tesla/tesla-car.htm

Přidat komentář