Při stávající ceně kolem 50 USD za barel se ropný trh postupně vybalancovává. Přestože stále existují náznaky možného rostoucího silného převisu nabídky, což je patrné na obnovení růstu počtu vrtů v posledních dvou týdnech, tak na mnoha místech v USA je obvykle potřeba ceny vyšší. Podle forward křivek a implikované volatility je nyní pravděpodobnost 68%, že se kontrakt WTI ropy bude pohybovat v nejbližších letech v intervalu 34 až 76 USD za barel (95% pravděpodobnost pak pro interval 23 až 116 USD za barel). Taktéž kalendářní spready postupně snižují jinak neobvyklé contango, které je zpravidla výraznější při rozsáhlých poklesech ceny. Pohlédněme na stávající 1-7 kalendářní spready u WTI a Brentu od počátku akcelerace poklesu cen komodity:
Trh tak oceňuje momentálně průměr něco nad 50 USD za barel do roku 2024. V podstatě situace obrazně podobná po propadu ceny v roce 1985 z 32 na 12 USD za barel, se následujících 14 let pohyboval průměr 19 USD za barel, s tím, že vrchní hodnota pásma 28 USD za barel byla překročena jen při invazi Kuvajtu Irákem. Tudíž kromě možných geopolitických vlivů pro výraznější růst ceny nad nějakých 60 USD za barel bude potřeba, aby se výrazněji podílela poptávková strana bilance.
V této souvislosti je zajímavá nedávná analýza Bank of America Merill Lynch, kde se hovoří o možném dosažení vrcholu v růstu poptávky i nad rok 2050 při reálných cenách komodity 55-75 USD za barel. Avšak vyšší ceny ropy a rychlejší rozšiřování elektroautomobilů či dalších technologických inovací může vést k dosažení vrcholu v poptávkovém růstu po černém zlatě již v roce 2030.
54% dnešní poptávky je tvořeno sektorem dopravy, což je nárůst z 36% v roce 1990. To je pak klíčové pro odhadování dlohodobé poptávky. Je to dáno vysokým potenciálem rožšiřování dopravního sektoru v emerging markets ekonomikách (EM). Stávající světová populace čítá 7,3 miliard lidí a je odhadován nárůst o 2,5 miliard do 2050 v rozhodující míře právě z EM. V poslední dekádě vzrostla osobní automobilová doprava v Číně o desetinásobek. Rozhodujícím hráčem se pak zřejmě staně Indie, kde automobilová doprava tvoří jen pětinu objemu v porovnání s Čínou a do konce stávající dekády bude mít Indie největší světovou populaci dle demografických předpovědí.
Naopak podle McKinsey nejsou odhady růstu poptávky po ropě tak optimistické a dosažení vrcholu kolem 100 miliónů barelů za den ze stávajících 94. Důvodem je nižší světový HDP růst při stárnoucí populaci, odklon od energeticky intenzivních průmyslových odvětví k službám a směřování k větší energetické efektivitě.
Podle americké vládní agentury U.S. Energy Information Administration je poptávka na vzestupu a očekává se zvýšení o 1,5 miliónů barelů za den jak v tomto, tak v příštím roce.
Závěrem se pojďmě podívat na současný aktivní kontrakt na WTI ropu na burze v Chicagu a její kalendářní komoditní spread se stejným měsícem příštího roku, kde je patrný rostoucí trend, avšak stále v záporu (contango) (SOL Trader, denní data), klikněte na obrázek pro zvětšení: