Způsobí odliv kapitálu z emerging ekonomik krizi?

O problémech zemí BRIC jsme se nesčetněkrát zmiňovali, stejně tak o problémech s dluhem v Číně. V tuto chvíli můžeme být svědky odlivu zahraničního kapitálu z těchto a jiných emerging markets zemí a znehodnocování jejich měn. V této souvislosti jistě přicházejí vzpomínky na asijskou krizi 1997-98. Ta byla podobná v tom, že v 90.letech se rovněž hovořilo o „Asijském ekonomickém zázraku“ a Thajsko, Indonésie, Jižní Korea, Malajsie a Singapur zažívali periodu růstu produktu v intervalu 8-12% ročně a rostoucí ceny aktiv plus vyšší úroky než ve vyspělých zemích lákaly nadmíru „horkého kapirálu“. Postupem času jak se ekonomika v polovině 90. let dostávala z recese, tehdejší guvernér Fedu Alan Greenspan začal zvyšovat úrokové sazby v boji s rychleji rostoucími inflačními tlaky. Najednou se stávaly asijské sazby relativně méně zajímavé a kombinace odlivu kapitálu, znehodnocení japonského jenu a čínské měny (Čína se stala více kompetitivní v exportech než výše uvedené jiné asijské země), přemrštěné ceny nemovitostí, které začaly kolabovat a dlužníci tak přicházet o hodnotu majetku nutnou ke krytí hypotéky se začali stávat nesolventními, apod. spustily nekontrolovatelnou spirálu devalvace asijských měn, poklesů akciových trhů, bankrotů firem a ekonomik  v regionu a šíření této „asijské chřipky“ dále do světa.

V souvislosti s plánovaným omezováním QE (tapering) a potenciálním zvyšováním úrokových sazeb, nynějším oslabováním měn emerging ekonomik může tento stav do jisté míry připomínat ten z konce 90. let. Navíc pak, když se podíváme na poslední vývoj cen trhu nemovitostí v Číně, kde index posílil v červnu 6,8% meziročně, vůbec nejvíce od poloviny 2011, pak ona pomyslná bublina může být již velmi blízko prasknutí:

Co může být jistou potěšující okolností? 

  • V 90. letech byla většina měn těchto      zemí zavěšená na americký dolar, tj. v podstatě vytvářen netržní umělý stav, který po úprku kapitálu z regionu tím rychleji vedl k masívní devalvaci měn. V současnosti jsou měny emerging ekonomik v podstatě volně plovoucí do jisté míry. Při fixování měn na USD existoval z tohoto důvodu také externí dluh těchto zemí v dolarech, který se samozřejmě více nafoukl po devalvaci měn domácích.
  •  Devizové rezervy byly značně nižší než v dnešní době, které poskutují jistou ochranu.
  • Rychlost odlivu zahraničního kapitálu nemá takovou intenzitu (prozatím?) jako tehdy a tento postupný proces naopak      vytváří příležitosti. Např. na místních akciových trzích mají některé tituly nižší P/E než ve vyspělých zemích a dokonce na úrovni, která byla v r. 2008 při pádu Lehnmanu.
  • Udržující se pozitivní bilance běžného účtu platební bilance v Číně, i když vlivem krizí a poklesem importní poptávky z USA a EU, se postupně zhoršující.
  • Asijská krize byla započata v „přehřátých“ ekonomikách regionu bez v počátcích viditelných symptomů oproti současnému výraznému ochlazování BRIC a zjevných indicií něčeho takového hrozícího.

 

Co je naopak nepotěšující?

  • I když se zdá, že vyspělé země jako USA a EU se pomalu probouzejí a mohou podle torie lokomotivy nastartovat opětovný exportní růst rozvíjejících se zemí, tak tento růst je hluboko pod potenciálem a spíše to vypadá, že udržet se nad nulou je v tuto chvíli výhra.
  • Ne všechny země mají jako Čína pozitivní bilanci běžného účtu, a další tygr Indie ji má naopak alarmujícím způsobem v delší trajektorii vzhledem k HDP klesající. Na stejně negativní cestě je Brazílie. Nemluvě o výrazně se zhoršující bilanci vnějšího obchodu jednoho z hlavních aktérů v minulosti Indonésie. Tyto zěmě jsou na odliv zahraničního kapitálu obrovsky citlivé, jelikož jím onen deficit musí financovat.
  • Emerging ekonomiky jsou financovány podstatně větším zahraničním kapitálem než tomu bylo v 90. letech a představují 50%-ní podíl na světové ekonomice v porovnání s 35% v letech 97-98. Jakýkoliv rychlejší odliv z důvodu prasknutí bubliny např. na onom trhu nemovitostí, může výrazně zasáhnout do vývoje světové ekonomiky a zajisté by se nemuselo jednat jen o chřipku jako kdysi.

 

Je tedy nutné danou situaci pozorně sledovat, zvláště bych řekl u zemí jako Indie a Brazílie. Pro investory, pak platí být správně diverzifikován do pokuď možno co nejvíce nekorelovaných aktiv.

Koncem týdne byla na trhu zajímavá zpráva, že brazilská centrální banka z důvodu výrazného oslabování realu, hodlá intervenovat v rozsahu 60 mld.USD a to postupně až do konce tohoto roku pomocí měnových swapů a půjček. Během posledních 3 měsíců znehodnotila brazilská měna o cca 15%, tj. nejvíce z 24 měn emerging ekonomik sledovaných agenturou Bloomberg. U Brazílie jde o odliv kapitálu nejen z důvodu výše uvedených, ale také kvůli diskutabilní fiskální politice, kde daňové škrty a zvýšené vládní výdaje od počátku roku snižují důvěru investorů. Pokles hodnoty realu nepřispívá rovněž k inflačnímu vývoji a růst cenové hladiny se pohybuje u vrchní hranice cílovaného pásma. V červenci činila roční míra inflace v Brazílii 6,27%.

S ohledem na ohlášený program intervence brazilskou centrální bankou, zde obchodníci v Chicagu na konci týdne posunuli cenu kontraktu na brazislký real výše. Otázkou zůstává, zda se podaří zastavit dlouhodobější propad měny tohoto jihoamerického tygra. Pojďme se závěrem podívat na vývoj aktuálního kontraktu na brazilký real na burze CME (Globex systém, týdenní data) za poslední měsíce. Technicky se vytvořila na grafu svíce kladiva, což může být předzvěstí korekce. Klikněte na obrázek pro zvětšení:

Komentáře
  1. Lime napsal:

    Tento komentář jsem psal již včera.
    Zde jsou zprávy z 22.8.2013: Aktivita v čínském průmyslu v srpnu rostla nejvíc za čtyři měsíce
    Autor: ČTK

    Aktivita čínského zpracovatelského průmyslu díky nárůstu nových zakázek v srpnu rostla a dostala se na nejvyšší úroveň za čtyři měsíce. Ukázal to předběžný průzkum společnosti HSBC (6,87 GBP, 0,24%) mezi nákupními manažery. Podle agentury Reuters jsou dnešní údaje dalším náznakem, že druhá největší světová ekonomika by se mohla stabilizovat.

    Včera se také psalo, že bezpečným přístavem v rozbouřených vodách měnových trhů se stává čínský jüan, ten má nadále posilovat.

    Země BRICS mají své problémy, ale které země je nemají?

    Ekonomiky EU a USA, vidím přešlapovat na místě. Místo stabilizace mi vychází spíše destabilizace. Jejich HDP růst kolem nuly.

    Maďarští ekonomové bijí na poplach. Zapojení země do EU v roce 2004 přineslo národní ekonomice místo finančních zisků stále větší ztráty. Úřady země už musejí hájit zájmy domácích výrobců bezprecedentně tvrdými ochranářskými opatřeními. Zdá se, že konfrontace Budapešti a Bruselu se bude jenom vyostřovat
    Dále zde máme nepokoje v Bulharsku, problémy ve Španělsku, Portugalsku a Itálii atd. atd.

    Ekonomiky jsou do značné míry celosvětově propojeny a jedna ovlivňuje druhou.

    Dnešní zprávy o přípravě USA na zásah v Sýrii ropu určitě také neslevní…

  2. Oracle napsal:

    Lime, USA mi pripomína predvojnové Nemecko z roku 1933, Hitler riešil ich ekonomiku cez prípravu na vojnu a potom dopadli ako dopadli.

    Zavedenie novej rezervnej meny a spustenie novej banky pre krajiny BRICS je otázkou života a smrti, či bude vojna, alebo nie.

  3. Lime napsal:

    Zde je pět způsobů řešení globální krize:

    1. Válka
    Nelidské řešení, které zvolil svět po krizi v roce 1929. Sociální napětí dostává podobu boje o život, ekonomická stagnace je motivována válečnou výrobou, skuteční viníci zmizí pod nánosem nové nevraživosti. Válečné ruiny stimulují ekonomickou obnovu. Cena je však obrovská a není třeba vysvětlovat, že toto řešení si v jaderném věku přejí jenom šílenci. Na druhé straně, když sledujeme, co se dnes děje kolem Íránu, můžeme vidět, že i dnes existují síly, které by byly ochotny se do takového hazardního dobrodružství pustit.

    2. Dlouhodobá stagnace
    Řešení, které nám nabízejí nadnárodní bankéři. Úroky se sníží, půjčky se rozloží v čase a všichni budou platit, co se do nich vejde. Daně, poplatky, odvody, vyšší ceny. Všechny takto vydané (virtuální, vzniklé z ničeho) půjčky musí zaplatit daňoví poplatníci dlužných států během následujících 20 let. Jinými slovy, stanou se otroky, kteří odloží svoji spotřebu, svůj růst životní úrovně a vzdají se svých potřeb, aby mohli zaplatit dluhy, které nezpůsobili. Bankéři však na něco zapomněli. Existují totiž země, které v tom „dolarovém světě“ nejsou, jako Čína, Rusko, Indie, některé země jižní Ameriky atd. Není náhodou, že právě Čína a Rusko letos oznámily přípravy na vznik vlastního MMF. „Dobrovolná“ dlouhodobá stagnace v euro-atlantickém prostoru tak přinese pouze předání globální ekonomické moci do rukou Číny (potažmo zemí BRICS), což je proti bytostným zájmům Západu, jehož zájmy se však nekryjí se zájmy nadnárodních bankéřů. Oni (bankéři) sice ze Západu vyšli (vytěžili ho), ale nejsou s ním dlouhodobě nijak identifikováni.

    3. Hyperinflace
    Toto je první z řešení, kdy musí přinést také nějakou oběť nadnárodní bankéři. Dluhy se sice budou platit, ale ve zcela jiné kupní síle, než byly vydány. Bude-li inflace dostatečně vysoká, bude „oddlužení“ odpovídajícím způsobem rychlé. Velkým negativem této varianty je, že lidé přicházejí (de facto přes noc) o své úspory. Začíná se znovu. Za cenu nastartování ekonomiky se bolestně znovu akumulují úspory. Ale známe to historicky z Itálie, Řecka nebo i nedávno ze Srbska.

    4. Státní bankrot
    Poměrně dobré řešení. Nadnárodní bankéři nuceně odepisují své pohledávky, země prochází očistným procesem a poměrně rychle nastává oživení. Padá cena nemovitostí, luxusního zboží, klesá cena pracovní síly, rostou ceny základních potravin. Ale úspory mají kupní sílu a nový růst přináší v čase nový zdroj bohatství. Toto řešení zvolili na Islandu a nutno říci, že již po roce snížili nezaměstnanost na 6% a nastartovali hospodářský růst.

    5. Dluhy, které vznikly z ničeho, se platit nemusí
    Záměrně jsme toto řešení nazvali opisným názvem, protože dosud nemá v ekonomické praxi obdoby. Je to však řešení nejspravedlivější, protože realizuje premisu, že dluhy musí platit ti, co je způsobili. Pohledávky, které vlastní nadnárodní bankéři (FED, SB, MMF a ECB) nebyly jimi nikdy splaceny ani proti jejich vydání nebyla složena žádná hodnota. Nikdo z USA, Německa či Itálie do nadnárodních bank žádné hodnoty (o které by mohl přijít) neposlal. Peníze, na jejichž základě byly tyto půjčky vygenerovány, vznikly jen technickou (elektronickou) operací. Proto zmizí-li tyto půjčky ze světa, žádný stát ani žádný daňový poplatník o nic nepřijde. Jen nadnárodní bankéři přijdou o svoji moc nad státy a jejich občany. Státy by tak měly opřít o svoji suverenitu (a svoje silové složky), aby ochránily své zájmy a zájmy svých občanů. Oběma totiž hrozí trvalé područí. Stačí však do těchto institucí vejít a donutit je, aby stejně virtuálně (elektronicky) jak tyto peníze vznikly, zase zanikly. Na vrcholu pyramidy sedí americký FED, který vydává současnou světovou rezervní měnu (americký dolar). Shodou okolností mu právě letos končí stoletá licence na provozování služeb centrální banky. Její neprodloužení může paradoxně být nejrychlejším a nejlevnějším řešením celé krize.

  4. VoDo napsal:

    Supr článek! Díky.

    2008 USA
    2011 EU
    2014 Asie

  5. Lime napsal:

    VoDo – to co píšete, znamená jediné. Krizi globálních rozměrů.
    USA a EU nejsou z krize venku, v období krize r.1929, byly také plusovější ukazatele a měsíce a pak se ukázala skutečná hloubka krize v plném rozsahu. A co myslíte vy, který scénář na léčbu krize si svět vybere?/ Viz. výše./

  6. VoDo napsal:

    Lime: Ano krize bude globalnich rozmeru. Zapad z toho vytahnou technologie a levny energie (bear trh na komoditach), vseho bude dostatek, ale bude to nekoho i bolet, transformace neni nikdy bezbolestna. K tem bodum:
    1. Valka. Valci se porad nekde a neprestane, svetova valka ne, to az v druhy polovine 21 stoleti.
    2. Jak kde, v cesku asi jo
    3. Svet trapi deflace, hyperinflace az v dalsim bull komoditnim trhu (~2032-2045)
    4. Recko, Irsko, Island, jsou bankrot nebo ne? Nekdo tvrdi jo, nekdo tvrdi ne. Vyjadreno ve smyslu, prominte jsme bankrot, neocekavam.
    5. Ano dluhy se platit nemusi (teda oni se plati formou inflace), lidstvo vymyslelo perpetum mobile co se ekonomiky tyce. Vytvoreni obrovskych dluhu nam dalo zivotni standard ktery lidstvo nepamatuje. Plan je a byl chytry, zadluzit ovcany, formou dostupnych hypotek, tak aby si sam ovcan neuvedomil ze sam prispiva na tvoreni bublin, penez, jednou se to ovcanum rekne a oni politiky nesvrhnou, protoze uz budou vedet ze dluhy tvori kazdej jeden z nich a tim by svrhnul i svuj standard.

  7. Lime napsal:

    VoDo – díky, velice zajímavé odpovědi. Do značné míry přesné a pravdivé. Opravdu, to musím uznat. S pár věcmi by se dalo polemizovat, ale to bych se od toho PC nepohnul. Musím také na trénink.

  8. VoDo napsal:

    Lime: i ja bych mohl polemizovat s tim co jsem napsal, vzdycky je tu, ale, kdyz, asi, mozna.
    Nevylucuju bankrot, svetovou valku, hyperinflaci, jen si myslim ze je daleko vetsi pravdepodobnost ze to svet ustoji a posili, bankrot, svetova valka, hyperinflace nejsou reseni a politici to vedi.
    Ja si ani nemyslim ze lidi se maji spatne, ano kriklouni jsou vzdy slyset, ostatni makaji a nemaji cas na narky. Prace je dost, jen se neco musi umet a ne cekat ze prijde za kazdym az do baraku. Nikdy v historii nebylo tolik prilezitosti jako je ted a tak jednoduse dostupny a po celem svete. Mas napad? Proc chodit zebrat do banky, koukni se po netu a kontaktuj investory, takhle vznika tisice firem ktery pak kupuji Apple, Samsung, Google atd. ani o tom nevime.
    Ja sam jsem se rozhodl se svim zivotem neco udelat a namisto cuceni na televizi travim cas vzdelavanim se, tim co me bavi. Vetsina lidi je spokojena s tim co ma a stagnuje a kdyz se situace vyvhyli z normalu tak jsou prekvapeni a krici ze za jejich problemy muze nekdo jinej. Kazdy je strujcem sveho stesti.

  9. Lime napsal:

    VoDo – píšete , že Vy sám jste se rozhodl se svým životem něco udělat a že nekoukáte na telku.
    To je velmi pozitivní životní přístup. Na tu telku také nekoukám a raději čtu. Když si uvědomím, kolik času věnuje průměrný člověk, sledování laciných, nicneříkajících seriálů a sám je pasivní,jímá mne z toho hrůza. Telka mi nic nedává, protože tam už je vše za nás vyřešeno. Je smutné , že někdo si s tím celý život vystačí a dokáže si z toho udělat svůj soukromý virtuální život.
    To je pak ta klasická rezignace na život. Tv, pivo a spát….

  10. VoDo napsal:

    Lime: ja si ziju svuj pribeh, ktery muzu ovlivnit, nac se koukat na pribehy jinych ci dokonce pribehy smysleny az blby.
    Snazim se:

    Only the rich spend about 75% of their free time on their finances …

  11. Lime napsal:

    VoDo – tak je to dobře, kažý musíme žít sám za sebe a ten kdo k tomu ještě nedospěl, tak prostě ještě nedospěl…

    Pošlu Vám článek o Sýrii, nakonci článku je video. To doporučuji zhlédnout
    Nevím zda jsem to již někdy nedoporučoval. Na videu hovoří pan Solis odborník na mezinárodní vztahy.

    Invaze do Sýrie se blíží! Dnes přinášíme aktuální přednášku Daniela Solise, který přednáší mezinárodní vztahy a konspirační teorie a je odborníkem na danou problematiku. Pana Solise se nedávno snažil umlčet Tomáš Halík vyučující na UK. Ten si na jeho názory stěžoval dokonce u rektora vysoké školy na které Solis přednáší a snažil se tak zařídit, aby dále nemohl vyučovat. Za válkou v Sýrii stojí primárně boj o suroviny

    Podle Solisovy analýzy jde v Sýrii hlavně o střet zájmů světových velmocí a Izraele o suroviny. Přes Sýrii podle něho mají vést důležité trasy ropovodů a plynovodů a právě o ně se v současné době bojuje. Na podrobnosti o jednotlivých aktérech a pozadí tohoto konfliktu, který snadno může přerůst v konflikt světových velmocí – a jehož důsledky mohou být nedozírné – se můžete podívat na záznamu z mimořádně zajímavé přednášky, kterou měl Daniel Solis minulý týden v Praze. Celý článek zde, video na konci pod článkem.

    https://www.protiproud.cz/svet/stat/planeta/284-treti-svetova-valka-zacala-syrie-se-stava-ohniskem-souboje-velmoci-zpusobi-svobodni-zednari-dalsi-svetovy-konflikt-video-z-mimoradne-prednasky-daniela-solise-o-syrskem-konfliktu.htm

  12. VoDo napsal:

    Zapad potrebuje mit znepratelenej stredni vychod (dloubat do mraveniste), pokud by tomu tak nebylo, byla by ohrozena zapadni civilizace, riziko jeho sjednoceni a tim i sily. Jsem rad ze svet ridi zapadni civilizace.
    Muj pohled je nasledovny:
    1. Islam je cca 500 let za krestanstvim, tudiz nyni maji dobu temna kdy se mlati a nesnasi vsechny kdo s nimi nesouhlasi, jako krestanstvi pred petistylety.
    2. Evropa vzdorovala naporu Islamu (osmanske risi) po staleti, nakonec se tito dostali az k Vidni odkud posleze byli vykopani
    3. Evropsti vudci za zasterou humanismu a rovnocennosti natahli do Evropy miliony levny pracovni sily v domeni ze tito budou stastni, byla to jen lenost makat rukama a myslet vice dopredu, kam zapadni Evropa smeruje je jasny, staci se zajet kouknout do Londyna, Parize, Marseile, Holandska atd. To co jsme staleti branili oni dokazali bez boje za par desitek let.
    4. To co se deje v Syrii se za dalsich dvacet ci tricet let bude dit v Evrope, oni budou porad za svoji neschopnost obvinovat nekoho jinyho.
    5. Jde o preziti a vzdy slo, doopravdy jsem rad ze svetova velmoc je amerika a ne treba Iran ci Cina nebo dokonce „islamska koalice stredniho vychodu“
    6. Obavam se ze zapad toto ztraci v presvedceni ze jsme si rovni, bohuzel druha a treti strana to tak nevidi.

  13. Lime napsal:

    Ono vznikly opět dva mocenské protipóly EU a USA na jedné straně, Čína a Rusko na straně druhé.

    Ekonomiky BRICS a ekonomika euroatlantická.

    Mám obavu, že západ ví, že ekonomicky přešlapuje na místě a proto by možná uvítal i vojenské řešení globální krize. Kdysi jsem četl vojenské pohledy jestřábů USA, kteří prosazují válku za každou cenu jen proto, že si uvědomují, že zatím mají vojensky navrch. Vědí, že tento stav převahy už ale za 5 – 10 let nemusí platit.

    Nejsem kmunista ani člen, ale Halo noviny si občas přečtu a s tímto tvrzením souhlasím.
    Celkově je kapitalismus a neoliberalismus v krizi…Podotýkám, že to co píši, jsou mé osobní názory a nikomu je nevnucuji.

    https://www.halonoviny.cz/articles/view/217219

  14. Oracle napsal:

    Lime s tým čo ste posledne napísali, až na vojenskú silu dá súhlasiť. Vojenská sila Ruska, Číny, Indie (dlhodobý spojenec Ruska) a ďalších krajín je rovná EU, USA a ďalších krajín. Čo znamená, že vojensky o 5-10 rokov Východ predbehne Západ.

    Čo sa týka krízy kapitalizmu a neoliberalizmu, nad tým sa dá polemizovať. Čo sa ale naozaj vyčerpal je koncepcia okolo ktorého je postavená táto civilizácia. Profesionáli ktorý s tým zaoberajú nazývajú to biblickou koncepciou a podľa toho čo som pochopil tak situácia je nasledujúca:
    -asi 99,999% ľudí na planéte je otrokom systému v takej či onakej forme a nezáleží na tom či ste kopáč kanálov v Zimbabwe, alebo vlastník banky či vysoko-zasvätený nejakej člen lóže ste otrok, pričom posledné 2 kategórie sú správcami systému a sú „vyvolení“ (dobrá otázka je kým?);
    – asi 0,001% ľudí (skôr menej) je vlastníkom tohoto otrockého systému.

    Symbolizmus tohoto môžeme vidieť vo forme vševidiaceho oka nad pyramídou, trik celého systému, ale spočíva v tom, že valná väčšina správcov verí v tom, že on a jeho kumpáni sú vlastníkom. Skutočnosť je taká, že vlastníkmi systému sú tí ktorí ju vymysleli (resp. ich potomci), zdokonalili a dostali do vedúcej pozície tích „vyvolených“ ktorí to celé spravujú.

    Konkurenciu tohoto vertikálneho predstavuje systému viac menej horizontálny KOB-skratka Ruského „Koncepcia Sociálnej bezpečnosti“- je to charakterizovaná týmito bodmi:
    „1. identifikácie, hodnotenia a riadenia kľúčových procesov = problémov(?) spoločnosti,

    2. zabezpečenia plnohodnotnej možnosti osvojenia genetického potenciálu človeka a tým

    3. zostrojenia podmienok na napĺňanie tvorivého negenetického potenciálu(kultúry) populácie“ V podstate je to koncepcia ako z človeka urobiť boha na Zemi, kým biblická koncepcia robí z človeka ťažné zviera.

    Více zde: https://leva-net.webnode.cz/koncepce-socialni-bezpecnosti/

    Varovanie, nie je to vôbec ľahké čítanie, môže čitateľovi uvariť mozog.

  15. Lime napsal:

    Oracle – ty texty jste skládal Vy? Já si četl –
    Koncepcia sociálnej bezpečnosti – MIM4.7.doc

    Sorry co to je?
    Málem se mi uvařil mozek. Je to nějaký koncept genia nebo opaku genia, složený se znalostí psychologie, filozofie, náboženství, etiky, mystiky, politologie…Je děsný problém tomu vůbec rozumět, aby tomu člověk trochu rozuměl, musí mít nastudovány všechny tyto oblasti. Pak to celkem chápe. Ale je to psáno tak skratkovitě, že pokud člověk nevlastní k tomu všemu patřičně vysoké IQ, tak to stejně nepochopí.
    Byl jsem rád, že jsem se tím prokousal a sem tam něco pochopil. myslím, že jsem pochopil hlavně pisatele.

  16. Lime napsal:

    Ještě – je v tom hodně pravdy, ale jak jsem psal,ta pravda je skratkovitě zašifrovaná a záleží jen na znalostech a intuici, jestli to člověk pochopí.

  17. Oracle napsal:

    Lime, ja nie, ale na začiatok skúste toto: https://leva-net.webnode.cz/products/a-este-raz-kob-opakovanie-matkou-mudrosti-je-vytaz-z-disk-prispevku-/

    Bez tohto prvého kroku nepochopíte veľa vecí a uvarí sa Vám mozog doslova.

  18. Lime napsal:

    Oracle – děkuji za poskytnuté stránky. Začal jsem to číst od začátku a už mi to dává smysl.
    Jsou to více méně ezoterické texty. Chodíval jsem do kurzu filozofie, psychologie a náboženství, občas se na něco takového narazilo.
    Četl jsem knihu Egyptský hermetismus a to celkem souhlasí s texty…Jen jsem to z počátku nechápal, protože jsme na stránkách ekonomických, kde se toto prakticky neprobírá.
    Ale zaujalo mne to a určitě si ty stránky přečtu. Dnes jsem si přečetl ten začátek a budu pokračovat zítra.
    Tak zatím děkuji za in- formace a doufám, že jsem se Vás nedotkl tím dotazem „co to je“.
    Pro dnešek se od PC odpojím a díky.

  19. Oracle napsal:

    Lime, rado sa stalo.

    Poznámka, začali ste od konca, to je analogická situácia, ako keď prváčikovi namiesto šlabikára dáte vysokoškolskú učebnicu, zbytočne ho/ju zaťažujete.

    Je to naozaj taká téma a tematický okruh kde sa neoplatí a je aj nebezpečné robiť skratky.

  20. Lime napsal:

    Velmi zajímavý článek k současné situaci v Sýrii a úloze Fedu.

    https://nwoo.org/view.php?nazevclanku=pentagon-pripravuje-proti-syrii-utok-krizujicimi-strelami&cisloclanku=2013080088

  21. VoDo napsal:

    Lime: co si lidé podobní autorům těchto článků přejí? Mír a blaho na zemi? To nikdy nebylo a nebude, vždy bude se bojovat. Je to přírodní zákon, přirozený výběr, tito autoři to pokřivují a dochází k tomu, že kdysi bohatá a prosperující Evropa musí živit miliony neevropanů protože oni si to zaslouží. Tito lidé nemají v genech něco pro společnost udělat (stačí se kouknout v čem žijí a na jejich způdob života) navíc udělat něco pro tu hnusnou Evropu, namísto aby Evropa podporovala množení Evropanů tak podporuje množení menšin a snaží se tvrdit že většina se má přizpůsobit menšinám.
    Jediný řešení je zde 🙂
    https://www.iguanadons.net/gallery/The-Middle-East-Solution-13.html

  22. Lime napsal:

    VoDo – „Adolf Hiter“ promluvil a jak to dopadlo. Já si toho článku moc vážím, protože odhaluje podstatu věcí, nemlží jako mainstreamová media
    Jsou lidi co neskáčou na špek hlásným troubám „Gebelsovské propagandy“.
    Pořád jsou lidé, kteří milují pravdu víc než lži.
    Proto píší tyto články.

  23. VoDo napsal:

    Lime: takže pravda je ta že západ ničí jejich skvělou kultůru a tudíž by se měl nechat poučit od těch jejich myslitelů co se obvazují bombama, utírají si zadek rukou, kadí do díry místo do záchoda, řežou ženským orgány aby neměly radost ze sexu, půlku dne tráví modlením se či kouřením trávy. Děkuji nechci.

  24. Lime napsal:

    VoDo – položil jste si otázku proč těch lidí v Evropě přibývá?
    Protože jejich státy systematicky ničíme. Jsou to hodně utečenci ze států, které jsme vybombardovali. Státy Afriky např. Libye. Uprchlíci ze Sýrie již také utíkají do Evropy. A bude jich přibývat. Holt děláme si nepřátele sami. Co by jste dělal vy kdyby vám někdo povraždil rodinu?
    Máte na to dosti černobílý pohled.

  25. Lime napsal:

    VoDo ještě o té kultuře. Většina z nás si ze školy odnesla představu, že teprve v 16 století Mikuláš Koperník správně rozpoznal oběh planet kolem Slunce. Není to bohužel pravda.
    Koperník se chybně domníval, že planety obíhají po kružnicích a skutečnou eliptickou podobu odhalil až Kepler.
    Především však dávno před Keplerem znali tuto pravdu staří Indové.
    Křesťanská středověká Evropa však zastávala koncept nehybné Země ve středu kosmického pohybu. Takže ještě nedávno jsme žili v takovém „vědeckém“bludu, kde jiný názor se trestal smrtí.
    Již v této době však žili mimo křesťanskou Evropu lidé, kteří dokázali myslet dál.
    Jedním z nich byl učenec Arjabhátha, který se narodil v roce 476 v Kusumaputře /dnešní Patna/. Byl to Ind, který ve svém díle, které se dochovalo pod názvem Arjabhatija popisuje své astronomické představy a výzkumy. Arjabháthovy astronomické představy předběhly Evropu o celé jedno tisíciletí.
    Vypočítal délku astronomického roku s tehdy neuvěřitelnou přesností několika desítek minut a veděl, že planety a Měsíc nesvítí vlastním světlem, ale odrážejí paprsky Slunce.
    Především ale tvrdil, že pohyb oblohy je zdánlivý, protože ve skutečnosti se s námi otáčí naše Země.
    Nepochyboval ani o tom, že všechny planety obíhají kolem Slunce, tím ale jen vycházel ze staré indické představy, podle níž je naše hvězda centrálním zdrojem energie, pohybu a života. O to obdivuhodnější je ale jeho tvrzení, že dráhy planet nejsou kružnice , ale elipsy. V Evropě muselo uběhnout dalších tisíc let, než se Johannes Kepler dopracoval ke stejnému poznání a při jeho zveřejňování se musel oprávněně bát smrtícího obvinění z kacířství.
    Tím chci jen uvest příklad, že byly starší kultury nežli naše, a ty kultury vlasní památky a objevy s nimiž si ani dnes nevíme rady. Je to společný kulturní poklad nás všech. A jen mám dojem, že západní kultura vše drancuje ničí a rozprodává. Ze všeho je obchod.
    Nemůžeme se pak divit, že s utečenci z jejich námi rozbombardovaných zemí, přijde pár fanatických islamistů a odpálí se třeba v Londýně, Paříži, Tel Avivu nebo časem i v Praze.

  26. VoDo napsal:

    Lime: tohle ja ale nepopiram, zaroven rikam ze treba v Syrii uz davno nezije ta civilizace ktera tam zila, stejne jako Egypt, Iran, Irak, je to porad stejny uzemi ale uplne jina civilizace.
    https://pictures.mastermarf.com/blog/2009/090330-dark-ages.jpg

    Islam je nekde kde zacina ta cernota 🙂

  27. Lime napsal:

    VoDo – já jen nechci, aby moje děti padaly v nějaké nesmyslné válce, pro blaho nějakých banksterů.

    Venezuelský prezident: USA chtějí rozpoutat světovou válku
    Nálepky: Ve světě, Politika, Maduro, Sýrie, Zprávy 25.08.2013, 11:30

    Nicolás Maduro Foto: EPA

    Venezuelský prezident Nicolás Maduro obvinil USA z toho, že chtějí rozpoutat světovou válku, a vyslovil se proti zásahu Washingtonu do situace v Sýrii.

  28. VoDo napsal:

    Padnou ve jmenu krestanstvi az budou neuspesne branit Evropu, bohuzel ona bude napadena jak z venku tak zevnitr.

  29. Lime napsal:

    No ale máte pravdu v tom, že multikulturalismus se neosvědčil. To řekla na nějakém sumitu i sama pani Angela Merkelová.

    Ještě napíši jednu věc. Obyčejní lidé se vždy domluví. Osobně znám pár američanů i pár tureckých kurdů, tedy muslimů a žádné nepřátelství mezi náma není.

    To nepřátelství dělá jen politika, náboženství, touha po moci a majetku.

  30. Lime napsal:

    Dubaj 25. augusta (TASR) – Irán dnes varoval Spojené štáty, aby nezašli za „krajnú hranicu“, pokiaľ ide o Sýriu, pretože by to mohlo mať „vážne následky“. Informovala o tom iránska agentúra Fars.

    „Amerika pozná krajné hranice, týkajúce sa sýrskeho frontu, a akékoľvek ich prekročenie by malo pre Biely dom vážne následky,“ povedal Masúd Džazájerí, zástupca náčelníka generálneho štábu iránskej armády.

    Reagoval tým na vyhlásenie západných politikov ohľadne možnosti vojenskej intervencie do Sýrie, píše Fars, citovaný agentúrou Reuters.

  31. VoDo napsal:

    Lime: Ja mam taky kamose vsebarevny a odkudkoliv, problem neni v jednotlivcich, problem je vzdy az kdyz jde do tuhyho. Proto asi byl i multikulti zaveden, ruzny kultury se neshodnou tak jednoduse na tom kde je problem a nevyjdou do ulic svrhnout pany.
    Jinak receno, kdyz je krize a lidi se maji spatne, tak je vesti pravdepodobnost odporu kdyz je skupina z jednoho uzemi, stejny etnikum, nez kdyz tech skupin je vice. Proto zapad chce zavest multikulti vsude, verim ze jednou bude planeta „planeta“ a ne oblast kde zije ten ci onen. Sam bych chtel byt obcanem Zeme a mit moznost cestovat kamkoliv bez omezeni, ale neni to mozny a par set let jeste nejspis nebude. Nejdriv se musi srovnat standard ziti, coz se zapadu nechce, protoze oni o svuj vysoky standard prichazeji, ale smeruje to k tomu, proto jsem i zastancem EU, vetsi je lepsi!

  32. Lime napsal:

    No kdyby tu byla ta 3. světová, tak se nás nikdo nebude ptát jakou máme víru nebo názor. Až padne těch pár profesionálních vojáků co máme, tak vám strčí samopal do ruky, projdete rychlokurzem, kde vám vygumují mozek – tedy základním výcvikem a pak vám to bude už jedno.
    Půjdete kam vám řeknou. Pokud přežijete, vlastní úvahy budete možná prezentovat sám sobě někde ve spacáku a modlit se aby jste přežil další den.

    Nemyslím to konkrétně na vás, myslím to všeobecně.

    Jediným kdo by měly z války prospěch, budou zase banky a nadnárodní společnosti.

  33. VoDo napsal:

    Lime: lide se radi boji, prestante hltat kazdou zpravu kde se co sustlo, valky byly a budou, rozdil je ten ze to ted mame online.

  34. Lime napsal:

    VoDo -jak pana Jakla nemusím tak vyjímečně souhlasím.

    Chemický útok v Sýrii je odporné vrtění psem, tvrdí Jakl

    Dlouholetý spolupracovník Václava Klause Ladislav Jakl zveřejnil v neděli novou konspirační teorii. Prohlásil, že chemický útok v Sýrii je vrtění psem. Syrští povstalci tvrdí, že dostali po zprávách o chemickém útoku syrských vládních sil zásilku čtyř set tun zbraní.

    No, právě , když to máme online, může si každý udělat alespoň obrázek.

  35. VoDo napsal:

    Lime: ale stejnak neni jasny kde je pravda.

  36. VoDo napsal:

    kubik: no a proto je treba zabirat uzemi kde je ropa, ale nekteri to porad jeste nechapou 🙂

  37. Lime napsal:

    VoDo jasný to není pro toho, kdo to nesleduje. Já na arabských serverech, viděl už před několika měsíci varování, že opoziční bojovníci, tedy bojovníci protiasadovští, vlastní chemické zbraně a dělají pokusy na králících.
    Syrská vláda již asi před 3 měsíci upozorňovala na to, že dojde ke zneužití těchto zbraní proti syrskému režimu. Píše o tom také Zvědavec viz. zde:https://www.zvedavec.org/komentare/2013/08/5618-syrie-predvidatelny-a-falesny-chemicky-utok.htm

    Je zajímavé , že již několikrát byly chemické zbraně použity, vždy se ukázalo, že to byli rebelové, potvrdila to i komisařka OSN, ale nic se nedělo, protože to použila ta strana co ji dodáváme zbraně.
    To jen v rámci objektivity.

  38. Lime napsal:

    LEDEN 2O13 – Video, které bylo nedávno zveřejněno na internetu, očividně ukazuje, že ozbrojení bojovníci drží kanystry obsahující chemické látky. Radikálové již dříve uveřejnili záběry, na kterých zabili králíky pomocí inhalace jedovatého plynu. V prosinci 2012 syrský velvyslanec při OSN Bashar Ja’afari v uvedl dopise Radě bezpečnosti OSN a generálnímu tajemníkovi OSN Pan Ki-munovi, že zahraničím podporovaní militanti by mohli použít chemické zbraně proti Syřanům a pokusit se svalit vinu na syrskou vládu.

    Damašek má “orpavdu strach”, že by nepřátelé Sýrie mohli poskytnout chemické zbraně ozbrojeným protivládním skupinám a “pak by tvrdili, že byly použity syrskou vládou,” uvedl Ja’afar.

  39. Lime napsal:

    Vidím to téměř identicky.

    https://www.blisty.cz/art/69839.html

Přidat komentář