Toto je další z mých občasných pohledů na konkrétní možnosti investice.
V roce 2011 došlo k významné změně na trhu financování aut ve Spojených státech. Do té doby bylo financování nákupu aut v rukou velkého množství menších společností´, každá pokrývající určité území. Blackstone (private equity společnost) koupila společnost Exeter Finance. Vzápětí poté následovala řada podobných akvizic. Co to znamenalo pro trh? Koncentraci trhu a nárůst poptávky.
V polovině února letošního roku vydala agentura Standard & Poors varování, že kvalita auto úvěrů se velmi rychle zhoršuje. Podle agentury jsou subprime auto-úvěry tam, kde byly klasické subprime úvěry v roce 2006. Procesem sekuritizace prošly v roce 2013 auto úvěry za cca 17 miliard dolarů.
Aktuální objem půjček na auta dosahuje 800 miliard dolarů, průměrná splatnost úvěru na auto je 65 měsíců, pětina z nich má splatnost 6-7 let. Průměrná hodnota půjčky je 26 tisíc dolarů. Podíl „standardní“ subripme úvěrů je jedna třetina, dalších 10% jsou tzv. „deep“ subprime úvěry.
Co by kolaps na tomto trhu znamenal? První na řadě budou společnosti poskytující subprime úvěry pro zájemce o nákup aut (např. Santander Consumer USA Holding (NYSE – SC) mělo IPO letos). Kdo to schytá jako další? Ten, kdo měl největší užitek z boomu subprime úvěrů na auta.
Další na řadě je General Motors. Společnost General Motors prošla bankrotem v roce 2010. I když klasický bankrot to také nebyl, například penzijní fond zaměstnanců nebyl nijak zasažen. Něco podobného se při žádném jiném bankrotu americké společnosti nestalo. O to více při bankrotu ztratili ostatní věřitelé společnosti. Navíc, penzijní fond dostal preferenční dluhopisy za 6,5 miliardy s 9% kupónem. Tyto dluhopisy nyní zatěžují výsledky GM 600 milióny dolarů ročně. Akcionáři za poslední 3 roky z GM toho moc neviděli.
Problém GM je v objemu pohledávek (jen za rok 2012 vzrostl objem pohledávek o 12 miliard dolarů), dále pak ve struktuře zákazníků, téměř 90% klientů společnosti tvoří právě subprime zákazníci. GM totiž požadovala v roce 2013 od zákazníků mnohem menší podíl vlastního financování. Bez toho by se tržby výrazně zhoršily.
Co se stalo v roce 2013? Společnost GM přestala vykazovat detailní strukturu pohledávek. Kdyby se struktura zlepšovala, jistě by ji společnost velmi ráda vykázala
Dnes poskytla GM půjčky zákazníkům za cca 23 miliard dolarů (údaj z rozvahy), z toho jsou subprime kvalitu mají pohledávky za přibližně 20 miliard dolarů (hrubý odhad na základě informací výše). Odpisy pohledávek v nejbližším roce až dvou hrozí vymazáním celého budoucího očekávaného zisku.
Budoucí krize na trhu subrime auto půjček jako první vymaže z trhu menší a střední dealery, následovat budou firmy poskytující financování a v další vlně budou následovat výrobci aut.
General Motors je na trhu aut v podobné situaci, v jaké na trhu hypoték byly Fannie Mae a Freddie Mac. Jak tyto společnosti dopadly, víme všichni.
Short na akcií stojí za zvážení.
______________
Poučení o rizicích
Informace uvedené v této analýze či investičním tipu (dále jen “Tip”) jsou pouze informativního a vzdělávacího charakteru a nejsou myšleny jako návrh nebo nabídka ke koupi či prodeji jakéhokoliv investičního nástroje. Rozhodnutí obchodovat s jakýmikoliv finančními instrumenty je odpovědností každého jednotlivce, který nese za svá rozhodnutí plnou odpovědnost. Hodnota finančních instrumentů v čase kolísá a návratnost investice není garantována. Výsledky minulých období nejsou zárukou výnosů v obdobích budoucích. Informace a data v Tipu mohou být čerpána z externích zdrojů. Autor neodpovídá a neručí za aktuálnost, úplnost, zákonnost, včasnost či správnost veškerých informací, dat a prohlášení.
Prozatím 5 článků s největším počtem přečtení v roce 2014
Výběr článků věnovaných finančnímu systému jako celku:
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Subprime uverov je „iba“ 9 miliard z celkoveho portfolia. Porter Stansberry sa opravil uz pred 3 tyzdnami. Nemali by ste preberat stare a navyse chybne informacie…
Ten to sice opravil, ale podle mě chybně…