Václav Bálint: Zamyšlení nad inflací

Toto je již pátý článek do prázdninového kola soutěže čtenářů v roce 2013.

 

Považuji finanční gramotnost za jeden z pilířů vzdělání, který by neměl chybět ve znalostní výbavě u žádného člověka. V jaké jiné době by se nám tento typ znalosti mohl hodit, než v systému volně plovoucích kurzů ničím nekrytých měn, který funguje teprve čtyři dekády. A že nejde o systém, který by oplýval stabilitou, jsme se mohli přesvědčit několikrát, a to v každé jeho desetileté etapě.

Nedávno se mi můj dědeček pochlubil, že si od svých patnácti let spoří 500 Kč. Dodnes vede nízkonákladový život, dopravuje se pouze na kole, nemá auto ani vlastní byt, takže ve své době mohl ušetřit skutečně zajímavý obnos. Kupní síla peněz se však od té doby změnila natolik, že každý kardiolog by mi nedoporučoval osvětlovat svému dědečkovi peněžní zákonitosti a fakt, o kolik peněz v reálných hodnotách za celou tu dobu „šetření“ přišel. Jeho následnou reakci na finanční procitnutí by koneckonců nekompenzovala ani informace o tom, že kdyby investice místo na účet šly do zlata, byl by již na konci 80. let 20. století po prodeji tohoto zlata milionářem.

Paradoxně to byli právě prarodiče, kteří si přede mnou dodnes zavzpomínají na lahvové pivo za jednu korunu. To co jsem já musel nastudovat, oni zažili. Nedali si ale informace do správných souvislostí. Stěžování si na to, jak nám pečivo opět podražilo neznamená, že by se nám rohlík zhodnotil, znamená to, že se nám znehodnocují peníze, za které si zboží kupujeme. Při inflaci jsou peníze příčinou a růst cen je následek.

Inflace není novodobý fenomén. Techniky jak zmnožovat peníze nás doprovází staletí. Dříve byl název drahých kovů (peněz) odvozen od konkrétní váhy kovu (např. libra). To ovšem mluvíme o době, kdy vedle sebe existovalo mnoho soukromých mincoven, které ražbu mincí prováděly. Éra mincoven skončila jejich ovládnutím nejprve ze strany feudálů a pak králů. Ovládnutí monopolu na ražbu mincí bylo prvním krokem k absolutnímu ovládnutí území i s jeho obyvatelstvem. Informace o hmotnosti přestává být následně patrná v názvu měny, dochází k jejich přejmenování, aby se s váhou dané mince dalo manipulovat. Dolary, marky či franky začaly být úmyslně zlehčovány, snižovala se i jejich ryzost a ve výsledku můžeme v podstatě sledovat stejný efekt jako u tisku peněz papírových.

Dnes se také znehodnocují měny, a to ve velkém měřítku, jelikož to jde snáz. Centrální banky ve snaze oživit ekonomiku sahají po netradičních nástrojích jako je politika monetární expanze (tzv. kvantitativní uvolňování). S těmito netradičními kroky se mění i paradigma jejich původních cílů. Ještě před deseti lety byla hlavním cílem centrálních bank cenová stabilita a stabilita měny, dnes je to především finanční stabilita. Finančníci a investoři nad zmnožováním peněz tlaskají, těm ostatním mizí kupní síla jejich peněz před očima. Ne nadarmo se inflaci také říká druhé zdanění. Nejvíce totiž profituje ten, kdo peníze vytváří.

Tištění peněz urvané ze řetězu (hyperinflace) se dostává stále více na přetřes v souvislosti s politikou FEDu či ECB a nejenom jich. Výrazná inflace muže zapříčinit změnu celého měnového systému nebo přímo jeho pád – ekonomika přechází na jiné měny (kovy, zahraniční měny) nebo se rovnou vrací k výměnnému obchodu. Významná inflace hrála svoji úlohu u mnoha historických milníků: pád Římského impéria, Americká revoluce či válka Severu proti Jihu, revoluce v Rusku (1917), Německo v meziválečném období, Čína po druhé světové válce atd. Jediné co jsme schopni předvídat je v současné době to, že jsme se z těchto okamžiků za stávající situace nepoučili a peníze se tisknout jen tak nepřestanou.

Změnit systém sami jistě nemůžeme, ale můžeme směnit papírové peníze za něco, co uchovává hodnotu a nelze to mávnutím proutku zmnožit z důvodu financování války či z důvodu špatného hospodaření státu. Tolik obávaná nestálá cena drahých kovů mě nezajímá. Jako drobný investor jsem si předsevzal, že každý měsíc si nechám poslat pár hmotnostních jednotek vzácného kovu s myšlenkou, že z něho někdy v budoucnosti budou snad profitovat moje děti. A možná se chci také dostat na stranu těch, kdo při tisku peněz tleskají.

 

Václav Bálint

 

 

TOP 5 letošní vybrané články


10 dosud nejčtenějších článků na serveru:

Tagy:
Komentáře
  1. VoDo napsal:

    Nic proti, ale k zamyšlení je i investice do dividendových akcií či ETF, dividendy obvykle inflaci kopírují při dlouhodobém pohledu. Za rok či dva budou dobrý příležitosti na položení velice dobrých základů soukromého penzijního pilíře právě ve formě divi akcií.

  2. František Sousedík napsal:

    VoDo: Nic proti, ale já nekupuji každý rok lokomotivu ani veškerou elektroniku novou jen proto, aby můj soukromý index spotřebitelských cen odpovídal celostátnímu průměru. A protože můj soukromý index spotřebitelských cen je určitě větší než ten průměrný, pak investice do něčeho, co kopíruje Vaši „inflaci“ bude zákonitě vždy investicí ztrátovou. Proč a kdo doporučuje ztrátovou investici?

  3. František Sousedík napsal:

    Kteří investoři nad zmnožováním peněz tleskají?
    Domnívám se, že stabilitu měny a cen nelze nikdy dosáhnout inflací měny.
    Protože inflace měny je závadná a naprosto jistě přijde den zúčtování, nebudu tleskat i když na ní budu momentálně vydělávat, protože život se nevyhodnocuje každý rok, ale až na konci všech let. Poslednímu většímu zúčtování se dnes zpravidla říká velká hospodářská krize, druhá světová válka, minulý režim, atd., atd.
    Máte někdo představu jak lze centrální bankou provádět rychlou deflaci měny?
    Jak můžeme systém změnit? Je tu někdo, kdo má zájem ho změnit?

  4. Oracle napsal:

    Pán Sousedík, najprv ľudia musia zmeniť spôsob myslenia, ba čo viac veľká časť populácie musí naučiť myslieť za seba, lebo ich školský systém a komerčné média odnaučili myslieť, je to dôsledok cieleného pôsobenia a nie je to náhoda neustále školské reformy žiakov doslova ohlupujú (Vaše deti/vnúčatá v školskom veku vedia menej ako Vy v ich veku a Vy viete menej ako Vaši rodičia-myslím teraz 20-30 ručných) a televízne správy-to je hra na emócie, televízne programy buď sú na úrovni telenoviel alebo dosť ideologicky jednotvárna t.j. je tam len skrachovaný neo-liberalizmus, noviny detto.
    Tým pádom akonáhle poviete niečo čo nesúhlasí s ideológiou alebo sa dotknete mediálnych svätých kráv (t.j. poviete pravdu nezabalenú) ste antisemita, komouš, rusofil, závistlivá socka či konšpiračný teoretik, lebo majorita verí, že keď to hovoria v TV je to automaticky pravda.

    Takže keď chcete aby majorita myslela za seba či začala vôbec myslieť, musí sa zlomiť táto viera, a na to je potrebný tvrdý pád na hubu, nie raz ale niekoľkokrát za sebou.

  5. František Sousedík napsal:

    Oracle: A Vy osobně máte zájem systém změnit nebo chcete čekat až po několikanásobném tvrdém pádu na hubu?

  6. Lime napsal:

    VoDo – Certifikáty na zlato, certifikáty na stříbro nebo i ETF na drahé kovy či komodity se mohou dostat do velkých problémů.

    Pěkně o ETF popsané zde na Silverum : https://www.silverum.cz/news/jpmorgan-chase-opousti-trh-s-drahymi-kovy-pozor-na-papirove-zlato-a-387.html

    Osobně souhlasím s autorem čánku.

  7. Lime napsal:

    František Sousedík – Každý člověk, který pravidelně nakupuje fyzické kovy a neukládá hotovost do bank, mění svým způsobem systém. A to systém bankovní i politický.

  8. František Sousedík napsal:

    Lime: A Vy osobně, kromě toho, máte zájem systém změnit i jiným způsobem?

  9. Oracle napsal:

    Pán Sousedík, klasik povedal: „Hovoriť pravdu v dobe keď lož je normou, je revolučný čin.“ V súčasnej dobe lož (a polopravdy), hlavne v médiách je každodenný, ja zatiaľ hovorením pravdy mením systém a myslieť za niekoho nemienim, to sa musí robiť každý sám, aj napriek tomu, že je to bolestivé.

  10. Lime napsal:

    František Sousedík – jeden příklad:

    06.12.2010
    Max Keiser | Kupujte fyzické stříbro, poté padne banka V listopadu se v USA spustila kampaň „Crash JP Morgan. Buy Silver“. Cílem této kampaně, za kterou stojí Alex Jones společně s Maxem Keiserem, není nic jiného než dokázat obrovský podvod s cenou stříbra, který se odehrává na burzách. Americká banka JP Morgan drží 3,3 miliardy uncí stříbra, které jsou určeny k prodeji, tedy spekuluje na pokles ceny. Toto stříbro ovšem existuje v 99% pouze na papíře! Kdyby si každý Američan koupil jednu minci o hmotnosti trojské unce, tak by jedna z největších světových bank JP Morgan byla na pokraji krachu.

    Důsledky tohoto krachu by byly zřejmě dost dramatické pro celou světovou ekonomiku. Stříbro, zlato i další zemědělské komodity by se konečně dostaly na svou tržní cenu, která by již nebyla ovlivněna smyšlenými zisky z finančních derivátů. Po celém světě jsou navíc miliony naštvaných lidí, kteří vědí, že banky páchají legální i nelegální podvody. Zvolení politici všemu pouze nečinně přihlížejí nebo dokonce některé banky zachraňují výkupem jejich špatných investic za peníze daňových poplatníků. Může být toto bráno jako trvale udržitelný rozvoj? Celé video z Keiser Show, které celou tuto kampaň odstartovalo, je ke zhlédnutí na youtube.

    Mimo to, každý z nás, tedy i Vy, který přispíváte do těchto diskuzí, měníte systém, ať si to uvědomujete či ne…

  11. Lime napsal:

    Oracle – Vidím to naprosto stejně s Oracle.

  12. František Sousedík napsal:

    Lime, Oracle: OK, já se velmi omlouvám za nepřesnost, ale s ohledem na téma a obsah článku jsem myslel, že to bude jasné.
    Mám na mysli změnu systému, kdy si může centrální banka tisknout bez omezení. Žádný jiný systém jsem neměl na mysli.
    Jaká tedy bude odpověď nyní?

  13. Lime napsal:

    Dále, pane Sousedík, jeden drobný investor nemůže zrušit Fed, nebo ovlivnit rozhodování Fedu. S Fedem pohne těžko i vláda USA. Vláda , která si od Fedu půjčuje peníze je na něm závislá…
    Federální rezervní systém je často kritizován z obou stran politického spektra. Představitelé libertariánské pravice, například Ron Paul, kritizují Fed na základě protiústavnosti. Fed je totiž v dnešních dnech hlavním zdrojem tisknutí amerického dolaru, přestože dle ústavy Spojených států amerických má výhradní právo tisknout americkou měnu pouze ministerstvo financí. Levice i libertariáné dále kritizují na Fedu, že je soukromý a je ovládán neprůhlednou úzkou skupinkou lidí. Levice také zdůrazňuje možnost zapojení Fedu do světové finanční krize a další nelegální praktiky. Fed není ničím kontrolován a navzdory svým pravomocem a prostředkům funguje fakticky jako nezávislý orgán.

  14. Libri napsal:

    Fr.Sousedík: Myslím si stejně jako Oracle, že je potřeba začít především u sebe. Bojovat se systémem je způsob karate, kdy jdete klackem proti tanku. Já vyznávám filozofii Aikida, kdy síly soupeře použijete k jeho překonání. Jsem tedy zastáncem postupu: vadný systém pochopit, odmítnout ho, a participací na jeho slabinách jej dále oslabovat. Nemám ambice hrát si na mesiáše či spíše mučedníka.
    Přijde mi to podobné jako snaha bojovat s trhy.

  15. Oracle napsal:

    Pán Sousedík, veľa povedali ostatný predomnou, treba zmenu začať u seba. Veľa mesiášov (a nielen oni) robí to, že chce zmeniť svet (a nielen svet), bez toho aby sa sám zmenil.
    Najprv treba meniť spôsob myslenia resp. postoje, zo zmeny postojov sa stávajú zmeny osobných zvykov a vzorcov chovaní, čo samozrejme premietne sa do skutkov a do „zmeny sveta“ daného jedinca. Keď sa nastane zmena myslenia dostatočného množstva ľudí resp. ľudia začnú premýšľať, tak sa aj ten systém zmení.

    Problémy sú, čo sa týka zmien, hlavne 2 veci:
    -systém robí všetko preto aby ľudia nerozmýšľali;
    -ľudia nemenia svoje postoje do doby, kým nie sú k tomu donútený okolnosťami.

    Takže na to aby začali ľudia rozmýšľať a meniť postoje, musia niekoľkokrát po sebe spadnúť na hubu. Pretože raz sa to stane budú žiadať nové tváre, ktoré keď sa dostanú k moci sklamú, potom ľudia budú žiadať silných vodcov, samozrejme títo mini-Hitlerovia sklamú (budú to výreční, slabí a ignorantskí hlupáci) a len po týchto katastrofách začne dostatočné množstvo ľudí rozmýšľať a meniť postoje.
    Dobrým príkladom je Nemecko v období 1922-1945/1949, tam sa dajú vypozorovať prvé 2 fázy, samozrejme boli tam aj začiatky 3. fázy, ale veľmi sa to neprejavilo, lebo diktát víťazných mocností bol evidentný.

  16. Lime napsal:

    Oracle – zapojení do bankovního systému a do obchodování s fiat měnou mi připomíná MATRIX. Film popisuje svět v Matrixu, rozsáhlém počítačovém systému, na který jsou připojeni lidé žijící v něm svůj virtuální život. Tito lidé, jejichž mozek je napojen do Matrixu, si neuvědomují, že nežijí skutečný život a že je jim pouštěna do mozku virtuální realita. Jsou takto nevědomky využíváni stroji s umělou inteligencí.

    Vzpomínám na dobu po „revoluci“, kdy jsme byli cíleně programováni filmovým průmyslem, seriály typu Dallas a jinými, abychom se vyvolanou touhou žít v blahobytu zapojili právě do Matrixu.
    Podotýkám, že někteří, jak je vidět zde na diskuzích si zachovali kritický přístup k této věci a zachovali si svobodu vlastního úsudku.
    To si osobně cením.
    Protože žít v zajetí fiat měny a být přesvědčen, že v bezcenných potištěných papírkách je opravdu bohatství je skutečný Matrix.

  17. František Sousedík napsal:

    Já se tedy ještě jednou všem omlouvám.
    Mám samozřejmě na mysli ČR, kdy jsem se domníval, že většina přispěvatelů rovněž žije v ČR.
    Je tu tedy někdo, kdo má zájem změnit nynější situaci, kdy si centrální banka ČR muže libovolně tisknout měnu (Američani ať se o svoje sra… starají sami 🙂 )?

  18. diego004 napsal:

    Oracle: vyborne shrnute – po min. 5 letech „krize“ je bez debat jasna 1 vec – zmena urcite neprijde zvrchu, bez ohledu na levice/pravice, bez ohledu na stat soucasny establishment se snazi zachovat status quo bez ohledu na naklady, bez ohledu na nasledky…
    viz. Recko – co se zmenilo za min. 5 let…nic…tedy mimo 240 mld prozranych Euro 🙂
    – proto jsem tak skepticky vuci „rychle apokalypse“ 🙂 establishment globalne stale bez problemu vladne, za bezvyhradne podpory soudu, policie a armady
    – oficialne budou akcie, dluhopisy, inflace , HDP , nezamestnanost, soc. davky v poradku – akorat si nekoupite zadny dum, mozna nejake to auto + nejaky benzin + trochu toho jidla…
    – a bude to stale jen horsi…a muze to trvat XY let… protoze stado to nebude chapat, jak je den co den okradano „ve vlastnim zajmu“ 🙂

  19. Lime napsal:

    František Sousedík napsal:
    1. Srpen, 2013 v 13:00

    Je tu tedy někdo, kdo má zájem změnit nynější situaci, kdy si centrální banka ČR muže libovolně tisknout měnu.

    Pane Sousedík, jestli máte na mysli někoho, kdo by položil bombu pod centrální banku ČR, tak si myslím, že takový zde na stránkách nikdo není.
    Jsou tu pouze lidé, jak popisuje Oracle, kteří chtějí nejprve změnit sami sebe. Bylo vám to již několikrát vysvětleno.

  20. Lime napsal:

    Kdo mění sám sebe, mění zákonitě systém. To už vlastně popisuje starodávný, nábožesko-filozofický směr – egyptský hermetismus.

    Základním požadavkem hermetismu je :“Poznej sám sebe a potom poznáš svět.“ Když poznáš svět a jeho fungování můžeš jej měnit.

  21. VoDo napsal:

    SP500 je nad 1700 🙂 hehe, bude asi korekcicka a pak 1779 jeste letos do prvniho snehu!
    Lidi bez prace v USA je nejmin od ledna 2008

  22. Oracle napsal:

    Diego, Lime pôvodný význam slova apokalypsa je odkrývanie či vyjavenie pravdy, že slovo získalo význam koniec sveta je vďaka pôsobeniu establishmentu t.j. „elity“, ktorá využíva klamstvo a polopravdy k tomu aby vládli/zostali pri moci a pre nich je pravda naozaj nebezpečná.

    Zaujímavá vlastnosť pravdy je, že sa pripomenie klamárovi vtedy, keď najmenej čaká a potrebuje, a keď je dotyčný chorobný klamár či psychopat tak pravda ho udrie tam, kde najviac to bolí možno niekoľkokrát udrie. Viacmenej sa to dá aplikovať aj na sebaklam.

    Čo sa týka apokalypsy, tá sa deje asi od roku 2000, keď začala praskať internetová bublina a názov tej pravdy je „žiadny strom nerastie do neba“. Samozrejme nikto sa z toho nepoučil, resp. málokto, muselo sa to zopakovať v roku 2007/2008 a teraz môžeme sledovať posledné opakovanie tejto lekcie a práve sa deje konečná fáza začne tento rok a bude pokračovať 2-3 roky kým ju pochopíme.

    Ďalšie pravdy budú „netráp matku Zem, lebo sa ti pomstí“, „nové tváre nič nevyriešia, „každý veľký vodca je potencionálny hajzel“, „mysli za seba“ a „karma je štetka, keď si aj ty štetka“, tieto lekcie samozrejme nemusia prísť v tomto poradí a samozrejme sa môžu prekrývať, ale prídu a učenie potrvá asi ďalších 30 rokov.

  23. Oracle napsal:

    VoDo iste, ale kongres plánuje škrtať výdavky na potravinové lístky rozumej na žobračenky od 1.10.2013, to znamená veľa ľudí a rodín bude hladovať.
    Takže keď sa nepoloží dovtedy finančný systém a to vďaka najväčším španielskym bankám a DB je možné, tak v USA môžu vypuknúť hladové vzbury.

  24. diego004 napsal:

    Oracle: 1. rijna? a nesouvisi to s manevry, ktere tu zminoval odkaz od Greenhorna? vsechno musi byt hotove do 1. rijna

    https://www.stevequayle.com/index.php?s=33&d=492

  25. Lime napsal:

    Už jsem to zde nedávno dával, ale je to zajímavé, tak pro ty , kteří to ještě nečetli.

    8 varování investorských celebrit: Pravděpodobnost kolapsu trhu v letošním roce je 87 %, může být hůře než před pěti lety

    13. 6. 2013 18:00 | Tomáš Beránek

    Americký ekonom a profesor financí na University of Pennsylvania Jeremy Siegel upozorňuje, že předpovědět budoucí chování trhů je většinou nemožné. Své tvrzení opírá o zjištění, že mezi lety 1801 až 2001 neměla změna trendu trhů v 75 % případů žádné ekonomické či politické opodstatnění. „Dnes je situace jiná,“ říká Paul B. Farrell a varuje: „Kolaps trhů do konce letošního roku je takřka jistý.“

    https://www.investicniweb.cz/2013/6/13/pravdepodobnost-kolapsu-trhu-v-letosnim-roce-je-87-muze-byt-hure-nez-pred-peti-lety/

  26. woxow napsal:

    Osobně si myslím, že všechny investiční účty mají v současné době největší pravděpodobnost konfiskace formou mimořádné daně nebo přepisu části na problémové banky. Je to nejschůdnější cesta pro rekapitalizaci ve srovnání s tím konfiskovat vklady, protože investoři přece mohou investovat jen tolik, že i kdyby přišli o všechno neohrozí to jejich životní standard. Proto čekám až se to v nějaké chytré hlavě urodí, a doplní konfiskační metodiku na všechny vklady od 100 000 Eur plus všechny investiční účty bez ohledu na výši majetku. Oproti tomu mají fyzikcé kovy velkou výhodu, dají se kupit zcela anonymně a tedy s minimální hrozbou konfiskace.

  27. Lime napsal:

    woxow – zajímavá myšlenka, možná to tak celé dopadne./Myslím s vklady…/
    Souhlasím i s názorem na fyzické kovy.

  28. Oracle napsal:

    Woxow-ja si myslím, že bude bail in, lebo fin. ministri 27 krajín EU sa dohodli na tom, že bail in je možný scenár, presné detail nepoznám, žiaľ ale môže to znamenať toto:
    -insolventná banka vymení všetky peniaze nad limitom 100 000 €, pričom dotyčnému ponechajú 100 000 € a dostanete akcie danej banky;
    -peniaze na investičných účtoch a akcie na akciových účtoch budú vymenené za akcie danej banky.

    Tento krok bude znamenať, to že z vkladateľov/veriteľov nad 100 000 € sa stanú akcionári prakticky bezcennej a skrachovanej firmy, to ale spôsobí toto:
    -mnoho ľudí príde o celoživotné úspory;
    -mnoho firiem skrachuje kvôli insolventnosti;
    -mnoho ľudí sa stane nezamestnaným a de facto bezdomovcom, lebo nebudú môcť platiť hypotéku a nebudú môcť disponovať so svojimi peniazmi;
    -vyhlásia sa bankové prázdniny;
    -mnohých ľudí budú otravovať finančné úrady, lebo „nadobudli“ majetok. V takejto situácií vypukne všade run na banku a keďže ľudia budú mať pocit, že ich okradli, tak treba s tým rátať a následne vypuknú také nepokoje, pri ktorých ľudia budú brať v niektorých krajinách útokom parlament a úrad vlády, budeme môcť počuť ako lynčujú (bankových) úradníkov, poslancov a možno aj ministrov.

  29. Lime napsal:

    Evropská komise po dlouhých diskusích a kuloárních spekulacích oficiálně představila novou strategii, kterou se chce v budoucnu vyrovnávat s krachy bank. Věřitelé bank by už neměli být až těmi posledními, kteří na problémy bank doplatí. Zatímco dosud banky v případě nedostatku kapitálu vždy natáhly ruku směrem k národním vládám a spolehly se na tzv. „bail-out“ z peněz daňový poplatníků, nová regulace donutí vtáhnout do ztrát i věřitele bank – odsud „bail-in“. Návrh Komise ale připouští i možnost, že na banky bude uvalena určitá forma nucené správa a ztráty mohou zasáhnout i akcionáře. Pro banky bude navrhovaná regulace znamenat také nutnost platit novou daň ze svých vkladů, z nichž vzniknou národní záchranné fondy, které budou moci koordinovaně zasahovat v případě problémů.

  30. Libri napsal:

    woxow: úplně mě polil studený pot. obávám se že dříve či později s touto kartou vlády vyrukují. zdůvodnění bude pro dav přitažlivé, zdaníme přece jenom ty příživníky co nepracují a jenom spekulují. doposud mě napadla jen varianta, že třeba při bankrotu USD, znárodní neamerické vlastníky. a jinak VoDo: růst indexů je logický při neutuchajícím entuziasmu vrtulníkového Bena. když se mrknete na grafy z roku 1920-1930 uvidíte něco hodně podobného. po menším otřesu kapitálových trhů na konci 19tých let, nejprve označovaných jako největší kolaps burzy všech dob, také následovaly žně býků. osobně si myslím že vrchol je ještě vysoko před námi, protože tentokrát jedeme na steroidech

  31. Standa napsal:

    Lime: Příměr s Matrixem má ještě jeden rozměr.

    Musí se přiznat, že Keynes byl chytrý člověk. Vymyslel Finanční Matrix tak, aby lidé měli pocit, že signály, které k nim přicházejí ze Systému virtuálních peněz, jsou reálné. Stačí přidat do Systému nové peníze, banky zlevní půjčky, lidé začnou mít pocit, že je výhodné si půjčovat, půjčují si a utrácejí.

    Přitom si téměř nikdo z nich neuvědomuje, že za zdražením piva či zlevněním půjček nestojí libovůle sládků a bankéřů, ale rozhodnutí Designéra.

    Centrální bankovnictví je tak cestou, jak jediným úkonem v centru manipulovat ekonomické chování milionů obyvatel.

  32. Sid napsal:

    woxow: je to možné, ale rozhodovat o tom budou lidé, kteří ve velké většině zrovna takové účty vlastní. Tedy budou rozhodovat o zdanění vlastních peněz.
    Všichni víme, že u nás je zdanění kapitálových zisků na 15-ti procentech, což je ve srovnání se zdaněním práce ( asi 43% ) směšně nízká daň. Proč je tomu tak?

  33. rothschild napsal:

    Andreas Clauss nabízí a ukazuje svoji cestu.

    https://www.youtube.com/watch?v=PRH_iZiKpT0

  34. Toxic napsal:

    https://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/236752-australie-zdani-vklady-v-bankach/

    Toto by také mohla být cesta, nastavení daně je na libovůli jednotlivých zemí, takže to nemusí být 0,05%, ale třeba 1%, 5%..

  35. Toxic napsal:

    woxow: Co myslíte těmi investičními účty? Např. volné peníze co má člověk dejme tomu u Interactivebrokers? Volné znamená, že to nemá v akciích, ETF..

  36. johndow napsal:

    to Toxic: pro me to jsou napr. penize na Forexovem uctu, pokud bych potreboval, mam je do 4dni na svem bankovnim uctu a mohu s nimy jakkoliv disponovat

  37. Standa napsal:

    Toxic: Každoroční zdanění vkladů v bankách je podle mne jen začátek trendu. Svět míří do stavu, kdy úspory budou nežádoucí, nebo dokonce mohou být postaveny mimo zákon. Takový stav by byl pro bankéře a politiky ideální: lidé by byli zcela závislí na bankovních půjčkách, na státním sociálním systému, a navíc by jim nedělala hlavu ani velmi vysoká inflace. Pak už by stačilo jen zavést „výhodné“ půjčky s doživotním splácením (později i dědičným), a obloukem bychom se opět přiblížili k nevolnictví.

  38. Many napsal:

    to Standa: Popisuješ praktiky podobné peněžní reformě v Československu 1953. Stát tehdy získal kontrolu nad měnou a tím i nad obyvatelstvem. Má 85-letá babičky mi vyprávěla, jak s dědou tehdy přisli o všechny našetřené peníze na nábytek a tak si nakonec vzaly půjčku. Všechno už tu bylo…

  39. woxow napsal:

    Dnes psali o danění vkladů v austrálii. Přitom vklady nečiní žádný podíl na vzniku krize či ohrožení bank. Místo toho, aby zdanili (výrobu peněz) = když banka vklad mutliplikuje, nebo když na této multiplikaci vydělává. Zatímco střadatelé a vkladatelé se děsí, banky mají stále větší a větší zisky. Snad nejlepší zákon by byl zákaz multiplikace a návrat k devizovému bankovnictví. To by znamenalo konec krizí, konec bublin a konec velkých zisků pro banky a omezení možností manipulace s trhem.

    Zajímalo by mě, jestli v tomto státě platí poskytovatelé půjček daně daň každého přijatého úroku nebo jen daň ze zisku. A pokud platí, zdali platí ze svého nebo si to kompenzují poplatky za vedení úvěru či vyšší splátkou navýšenou o daň z úroků, tak že ve finále vše platí jen klienti a nikoli banka.

  40. woxow napsal:

    Právě obavy lidí o své peníze, a nízké úročení spořících účtů způsobuje že lidé převádějí peníze na investiční účty nebo fondy… a tento trend může někoho přivést k myšlence, zdaňme to dříve než by závan krize (přes víkend) vymazal 30-50% všech prostředků na investičních účtech. A je jedno jestli by to byla krize dolaru, eura, akcií bank… shodí to trh níž a tím zmizí přes víkend bilióny… a investorovi, který by v té době samozřejmě nemohl prodat, tomu bude zakázáno nejen shortovat, ale i převést peníze z vkladového účtu na investiční, aby mohl dokoupit. Banky totiž budou potřebovat každou korunu vkladu nejen kvůli kritériím basilej III, ale i kvůli Brusellu. Na Kypru v osudný týden asi také nebylo možné investovat peníze z banky do čehokoli.

    https://dialog.ihned.cz/komentare/c1-60228840-uskali-evropskeho-mechanismu-na-reseni-bankovnich-krizi

  41. woxow napsal:

    to Standa: Stačí zavést elektronickou měnu, a všichni přinesou hotovost do bank. Pak bude danění hračka, protože nikdo už neuteče, jak vkladem tak úplatky a praním špinavých peněz. Vietnamci, drogoví dealeři směnárníci, pašeráci, ti všichni přijdou o možnost platit hotově… jen kartou nebo(?) A tady se obávám že se bude v tomto nelegálním podsvětí platit drahými kovy a to by mohlo znamenat označení držení těchto kovů za nelegální, pokud nemá člověk bankovní licenci stane se držením investičníhoi zlata zločincem. A tak všechno zlato získají zpět banky. Co postavení držení těchto kovů mimo zákon udělá s jejich cenou? Banky tak mohou hravě shrábnout nejen všechnu hotovost ale i všechno zlato za pár drobných do svých depozitářů. Jedinou nadějí je držení zlata ve špercích ale i tu může být nastavena el. evidence a limit na osobu.

  42. Standa napsal:

    Many: Ne náhodou se kořeny čistě průběžného důchodového systému datují do roku 1953. Aby zakryli okradení starší generace o úspory na důchod, vypůjčili si od mladší generace. Tento implicitních dluh tvořený budoucími závazky, krytými pouze mocí státu na jejich splácení vybrat od jiných, před sebou tlačíme dodnes.

    woxow: Ve Švédsku se už o zrušení hotovosti debatuje. Jestli tam teď znějí argumenty „vždyť hotovost používají hlavně zločinci“, mohou tam za pár let znít argumenty „vždyť zlato používají hlavně zločinci“.

  43. Jan Dvořák napsal:

    Limity pro používání hotovosti klesají v rade zemi

  44. František Sousedík napsal:

    Kolik bychom tedy měli mít v ČR přibližně měny v oběhu?
    Nebo, kolik bychom měli mít v ČR maximálně měny v oběhu?

  45. František Sousedík napsal:

    Podle mého názoru v žádném případě nepotřebujeme mít v ČR v oběhu více měny než 30 mld. To je naprosté maximum, o kterém jsem jednoznačně přesvědčen. Dostatečné množství bude dle mého názoru podstatně menší.
    Ale my máme v oběhu přes 400 mld. 🙁

    Kde asi všechna ta nepotřebná měna je? Že by v krabici od vína apod? 🙂 🙁

Přidat komentář