Systém částečných zlatých rezerv má na kahánku

Systém částečných rezerv v bankovnictví žije pár desítek let. Nyní se velké banky snaží vybudovat něco podobného i se zlatem. Pokud jde o zlato, něco takového nemá podle mého názoru šanci přežít pár let. Přesněji řečeno, má šanci přežít po dobu, po kterou se lidé spokojí s papírovým zlatem místo zlata fyzického. A tato doba se zkracuje.

O poklesu objemu ETF jsem psal nedávno, na podobné téma vyšel i komentář jednoho z čtenářů. Pokles objemu ETF byl vydáván za důkaz poklesu poptávky po zlatě. Co když je to celé trochu jinak?

Položte si vedle sebe pokles poptávky po papírovém zlatě a růst potávky po zlatě fyzickém. Co když jsou to spojené nádoby? Nemohou to být titíž investoři, co prodávají ETF a převádí své investice do fyzického zlata? Na tuto otázku prakticky není možné získat odpověď, bohužel.

Papírového zlata je na světě více, nežli zlata fyzického. Z tohoto důvodu se na papírové (ať už ve formě ETF, certifikátů či „zlatých účtů“ všeho druhu) a fyzické zlato musíme dívat jako na odlišné produkty, i když s podobným názvem. Mezi papírové zlato bohužel musím započíst i zlato uložené v bankách na alokovaných účtech, pokud k nim nemá klient přístup bez svolení banky.  Chování ABN AMRO mluví za vše.

Výsledkem je snaha investorů dostat fyzické zlato přímo pod svoji fyzickou kontrolu.

Čínské dovozy vybrakovaly zásoby v Singapuru, kde zásoby klesly na pár desítek uncí, Japonci skupovali zlaté jednouncové mince Gold Eagle, prémia u nichž se pohybovaly v desítkách dolarů, v extrémních případech až 500 dolarů. Těchto 500 dolarů však není zas tak neuvěřitelných. Stačí se podívat na seník US Mint, který nabízí Proof Gold Eagle za 1710 USD a 1/10 unce za 190 USD, tedy za 1900 USD/ unci (cena zlata v době psaní článku se pohybovala kolem 1400 USD).

Dovoz zlata roste i do dalších zemi. Za přibližně měsíc a půl od krachu ceny zlata bylo jen v Dubaji nakoupeni více zlata (přes 50 tun) než za celý loňský rok (52 tun). Řada zdrojů mluví o zdesetinásobení poptávky po fyzickém zlatě v tomto emirátu. Růst dovozu zlata (i když ne v takové míře) lze pozorovat i v Turecku, tamní dovoz za duben se pohybuje kolem 20 tun (pro porovnání –  dovoz v březnu byl na úrovni 18 či 11 tun v lednu).

Velkým dovozcem byla i Jihoafrická republika dovezla podle údajů US Census Bureau během prvních 4 měsíců letošního roku jen z letiště JFK v New Yorku 20 tun neměnového zlata. Podle dostupných informací bylo účelem dovozu získání suroviny na výrobu Krugerrandů, aby došlo k uspokojení poptávky po nich.

Investoři se snaží mít zlato pod svoji kontrolou, run na fyzické zlato se rozbíhá..Trh zlata se výrazně mění a již nebude takový, na jaký byli investoři po řadu let zvyklí

 

TOP 5 letošní vybrané články


10 dosud nejčtenějších článků na serveru:

 

 

Komentáře
  1. Lime napsal:

    Souhlasím s panem Dvořákem.“Papírového zlata je na světě více, nežli zlata fyzického. Z tohoto důvodu se na papírové (ať už ve formě ETF, certifikátů či „zlatých účtů“ všeho druhu) a fyzické zlato musíme dívat jako na odlišné produkty, i když s podobným názvem. Mezi papírové zlato bohužel musím započíst i zlato uložené v bankách na alokovaných účtech, pokud k nim nemá klient přístup bez svolení banky. Chování ABN AMRO mluví za vše.“

    Výsledkem je snaha investorů dostat fyzické zlato přímo pod svoji fyzickou kontrolu.

    Vím, že to zní blbě, ale věřím pouze fyzickému kovu, uloženému doma, krytému pistolí ráže 9 mm.

    Jak píší na stránkách Silverum: V USA stovky podvedených při spoření do stříbra. Podvodný systém „letadlo“ připravil stovky lidí o úspory. Znovu se potvrzuje, že investování do drahých kovů má pravidla, která je třeba dodržovat: viz seriál „Budujeme osobní portfolio drahých kovů“. Jedním z těchto pravidel je nekupovat „papírky“, ale fyzický kov.

  2. Ives napsal:

    S tím ABN Amro je to celé nešťastné. Spousta lidí si myslí, že to byl z jejich strany „default“, ale důvod je prý mnohem jednodušší a vysvětlitelný – viz:
    https://silverdoctors.com/only-a-question-of-when-that-the-lights-get-turned-off-deliveries-of-metals-cease/

    „Until 2009 ABN AMRO had a small bank that traded in physical gold called Hollandse Bank Unie (HBU) located in Rotterdam. Following our integration with Fortis Bank Netherlands, ABN AMRO was required by the European Commission to sell a part of its commercial banking portfolio in the Netherlands to Deutsche Bank. This was publicly announced at the time and included the sale of HBU, along with the transfer of HBU clients to Deutsche Bank. These HBU clients were able to use ABN AMRO facilities during the transition phase, and Deutsche Bank also offered its HBU services to ABN AMRO. Deutsche Bank subsequently announced last year that they would cease HBU activities in the Netherlands from 1 April 2013 – including this facility for ABN AMRO. We recently sent a letter to small number of affected clients, advising them that we can no longer make use of the HBU facilities provided by Deutsche Bank from this date. ABN AMRO has not provided these services directly since the sale of HBU, so there is no change to our offering – only to the facilities provided by Deutsche Bank. We have also found a new provider for these services, that is UBS.“

    Samozřejmě, toto je oficiální verze banky, které věřit můžeme (a nemusíme).

  3. Mario napsal:

    Chápu, že se tu objevují pouze články adorující držení zlata a stříbra. Neboť autor stránek je prodejem zainteresován. Ale to, co stále nechápu, je až zaslepená stejná víra ostatních diskutujících. Vede mě to k jednoznačnému závěru. Svůj k svému.

    Už několik let se tu píše o defaultu všeho možného. Měnového systému, států, kovů a já nevím čeho všeho. Výsledkem jsou pouze nová maxima na akciových trzích a ještě větší argumenty typu „teď už to fakt všechno rupne“. A voda teče, Země se točí a lidé se dívají na klesající cenu drahých kovů. Ale teď už opravdu ta cena poroste. exploduje. Kupte, dokud to zlato ještě je!

    Pokud by se měl vyplnit scénář článků, nejlepší investice bude do střeliva a konzerv. Obojí mám, ale zlato ani stříbro ještě stále nekupuju:)

  4. marwin napsal:

    Nojo,je to asi docela zábava – kupovat si papíry,na kterých je napsáno co by – kdyby,obzvláště,když to funguje…:)
    (Když nám dojdou v MONOPOLECH prachy,píšeme dlužní úpisy,přece nepokazíme tak hezky rozjetou hru …!:)
    P.S…Ferdinand Lips:
    „Když skončil zlatý standard,vznikla tzv.’teorie většího blázna‘
    Lidé dnes kupují hlavně akcie s tím,že je později za vyšší cenu prodají ještě většímu bláznovi…“

  5. Oracle napsal:

    Mario skúste kúpiť lacné zlaté šperky, kozmetiku, cigaretu (aj keď nefajčíte) a kávu, 9 z 10 Argentínskych survivalistov ich odporúča. 😉

    Čo sa týka fyzického zlata, toho je nedostatok a pomaličky všetko bude v trezoroch členských BRICS-u; USA v hlbokej depresií, EU a Japonsko v ešte hlbšej takpovediac pred hospodárskym kolapsom a keď sa to udeje tak aj hlavy politikov budú padať, doslova.

  6. VoDo napsal:

    Třeba za tím výprodejem stojí Čína aby srazila cenu toho fyzického. Vůbec bych se nedivil, ale i tak jsem přesvědčen že zlato se bude plácat okolo těchto cen po dalších pár desítek let, dokážu si hravě představit pád pod 1200 letos či příští rok. Pak bude zase masáž a vyhoupne to cenu k dnešní a pak jen oscilovat.

  7. Mario napsal:

    Zlatý standard je dávno překonaný. Měl spoustu chyb. A také měl velká negativa ve výkyvech inflace. Ani za války nebylo zlato nominálně nejdražší. Ale teď určitě bude:)

  8. Jan Dvořák napsal:

    Zlatý standard má svoje mouchy, fiat money je ale jen takový experiment, který se neukázal o nic lepší.

  9. Jan Altman napsal:

    „Zlatý standard“ monopolně a násilně zavedený státy (brettonwood) je nejen překonaný, ale také stejně špatný, nefunkční a amorální, jako dnešní „papírový“ standard.

    Pokud dnes p.Dvořák píše o zavádění „částečného krytí“ do oblasti zlata, tak přeci v dobách tzv. „zlatého standardu“ toto částečné krytí bylo běžnou praxí a také hlavní příčinou kolapsu onoho systému. Po znovuzavedení tohoto zlatého standardu tak může volat jen člověk neinformovaný či morálně pokřivený. Člověk morálně rovný a ekonomicky vzdělaný by podle mne měl být zastáncem freebankingu.

  10. Oracle napsal:

    VoDo Číne by tento stav vyhovuje resp. by vyhovovalo, keby zlato by kupoval za burzové ceny (podľa všetkého fyzické zlato sa predáva za cca 1,5 násobok burzovej ceny).
    Ďalšia vec je ostatné CB (FED, BoE, BoJ, ECB atď) nechcú mať silné zlato, lebo by hra na tlačenie peňazí by zadrhlo (toľko QE sa robí, že rozum zostáva stáť), preto sa pumpujú kvantá zlata na trh vo forme futures a certifikátov (niekoľko stotisíc ton za posledné mesiace-dohľadateľná informácia-pričom ročná produkcia je menšia).
    Takže keď Rusi, Indovia a Číňania usúdia, že majú dosť zlata, alebo nastane vhodná politická situácia (a Američania sú dosť blbí na to aby poskytli zámienku) pošlú USD do prepadliska dejín takou rýchlosťou, že každý bude zízať a zavedú novú (aj) zlatom podloženú rezervnú menu.

    Mário iste zlatý štandard má svoje muchy (núti ľudí zbytočne hromadiť) ale „fiat money“ má ešte viac múch (trestá šetričov vysokou infláciou, podporuje plytvanie, ten kto tlačí tie peniaze môže dostať všetko za nič).
    Takže budúci finančný systém môže mať takéto usporiadanie: lokálna mena na podporu obchodnej výmeny a globálna na niečo pevne viazaná (zlatá) mena na tvorbu zásob.

    Pán Dvořák dostali ste môj mail s článkom?

  11. Lime napsal:

    Freebanking je podle mne utopie. Je to něco jako v politické oblasti idea komunismu, krásná, ale neuskutečnitelná.

    Sám Georg Selginom v závěru rozhovoru má pochybnosti…
    „Nevím, jak se zbavíme pojištění vkladů a garance, ale Dokud je máme a rozšiřujeme je, Můžeme se těšit na stále větší krizi. Takže pro mě nejdůležitější reforma, která potřebujete (důležitější než povolení bankám vydávat soukromé peníze a umožnění vzniku soukroma mincoven), znamená odstranění federálních Garance z bankovního sektoru. Naneštěstí se Může ukázat, že tento krok bude politicky ještě větší výzvou, než pokusit se odstatních všechny papírové peníze a mince na světě.“

    Centrální banka Fed je sice částečně v soukromých rukách, ale zároveň je svázána s politiky a politikou USA, takže svobodné bankovnictví je utopie. Po vzoru Fedu vznikají centrální banky v Evropě a budou vznikat i jinde. To je realita. V zájmu politiků, nebude rušit Fed, protože Fed politikům vládne.

  12. Jan Dvořák napsal:

    Freebanking je podle mě nerealistický.
    Čím větší zavedení zlata do měnového systému, tím podle mě lépe.

  13. VoDo napsal:

    Zlato v systemu to neresi, KDO bude kontrolovat kolik kdo ma zlata, MMF? Heh zapadni struktury, BRIC zase heh. System zustane dokud se prirozene nezmeni, nebo na postupne ruseni hotovosti a zavedeni „kreditu“, postupne budou „kredit“ pouzivat dalsi a dalsi az vsichni a budeme mit uz jen cisilka a kdo bude zlobit tomu se odectou automaticky.

  14. Lime napsal:

    V současném hlavním proudu ekonomických učení je zlatý standard považován za nevhodný, protože je spojován s kolapsem světové ekonomiky na konci 20. let 20. století a agregátní cenová hladina je lépe řízena prostředky úrokových sazeb, dodávek peněz a řízení měnové báze. Faktem však zůstává, že k největší depresi v historii došlo až poté, co vznikla americká centrální banka, Fed a čistý zlatý standard byl de facto opuštěn. I když se zlatý standard v současné době neužívá, má své zastánce. Patří mezi ně především ekonomové rakouské školy. Jejich názory je silně ovlivněn libertarián a kandidát na křeslo amerického prezidenta Ron Paul[3]. Libertariáni požadují obnovení zlatého standardu a tvrdí, že zlato a zlatý standard zabraňuje inflaci, neboť neumožňuje dávat do oběhu neomezené množství peněz, což vytváří pevný teoretický základ pro měnový systém.

  15. Lime napsal:

    Z Wiki:

    Obnovení užívání zlata jako měnového kovu se potýká s řadou problémů. Obvykle je takový návrat považován za neproveditelný, nicméně má mnoho stoupenců zejména z řad přívrženců Rakouské školy a monetaristů. Typickým argumentem proti návratu zlata je tvrzení, že jej není dost, aby mohlo plnit měnové účely, což však odporuje kvantitativní teorii peněz, která tvrdí, že cenová hladina se přizpůsobí množství komodity používané jako univerzální prostředek směny.

    Jedním z pravděpodobně nejvhodnějších scénářů by bylo zrušení legislativy označující současné peníze za zákonné platidlo. Dalším krokem by bylo zpětné převedení zásob zlata, kterými disponuje centrální banka, do formy mincí denominovaných podle hmotností a jejich prodej za tržní ceny libovolným zájemcům. Tato dvě opatření by zcela postačovala, aby lidé mohli podle svého uvážení dále používat peníze, zlato, anebo dokonce i jiné komodity; mezi jednotlivými měnami by se tedy ustavila volná soutěž. Díky tomu, že kurz mezi zlatými mincemi denominovanými v hmotnostech a jakýmikoliv jinými penězi by byl zcela volně určován na trhu, mohla by hodnota zlata podle potřeby růst vzhůru, jak by se rozšiřovalo jeho využívání.

    Další výhodou tohoto scénáře je skutečnost, že výsledek jím není nijak předjímán. Zlato, alespoň podle přesvědčení svých zastánců, může být mnohem kvalitnějšími penězi než ty emitované státem, nicméně konečné rozhodnutí by vynesl trh sám, lidé by se ke zlatu vrátili či nikoliv.

  16. VoDo napsal:

    Haha a co dane? Vymena zbozi nebude, kredity to resi, prehled nad vsim a nad kazdym, urednik si svoje misto nezrusi.

  17. Lime napsal:

    Rakouská teorie trhu a tržního procesu je protipólem ekonomie hlavního proudu, který vytváří modely všemožných stupňů konkurence, které pak aplikuje na realitu. Věnuje se zejména zkoumání předpokladů dosažení rovnováhy na trhu. Rakouská škola ale nevidí důvod, proč bychom měli o rovnováhu usilovat. Rovnováha znamená stav klidu, proces znamená naopak nerovnováhu, která je pro lidské jednání typická.

  18. Lime napsal:

    V pozadí dnešního ekonomického myšlení je určitá sada metafyzických předpokladů, a tyto předpoklady tvoří písčitý základ pyšných a nestabilních věží dnešních ekonomických teorií. O tom jak dnešní ekonomické teorie nefungují:
    https://blisty.cz/art/49173.html

  19. Jan Altman napsal:

    Freebanking, tedy volný trh v oblasti peněžnictví, je stejně (ne)reálný jako volný trh v jakékoli jiné oblasti (výroba aut, počítačů, poskytování životních pojistek, …).

    Bitcoin je bezesporu produktem a projevem freebankingu!
    eGold bezesporu byl projevem freebankingu.
    Nákup Au a Ag mincí v mnoha zemích (od Asie po Argentinu) a jejich používání pro šedou směnu (poněkud nevhodně nazývanou barter) je projevem freebankingu.

    Freebanking nastává všude tam, kde oficiální měna zjevně nesplňuje všechny atributy peněz (např. uchovatel hodnoty). Freebanking tedy existuje, jen je více či méně kriminalizován oficiální mocí (zkrátka vyděračská mafie nechce přijít o svůj monopol ani na „poskytování ochrany“ za výpalné/berně, ani na padělání peněz).
    Ale stačí když represe povolí, nebo z ní lidé ztratí strach, nebo když situace s oficiální měnou bude tak špatná, že lidem nic jiného nezbyde. Freebankingu zkrátka stačí oslabení násilného vynucování monopolu legal tender měn a rozvine se rychle sám. Není to něco, co někdo zavede nebo by měl zavést. Je to přirozený stav. To současný nepřirozený stav je udržovaný „pomocí bajonetů“. Myslím, že je nepochybné, že nepřirozené a umělé stavy mají dočasný charakter a vše tenduje k přirozeným stavům. Já o tom nemám vůbec pochyby – jedinou nejistotu vidím v čase. Nepřirozené a umělé stavy se mohou udržovat jen po dobu historicky krátkou, ale z hlediska lidského života to může být docela dlouhá doba (viz minulý režim).

  20. Lime napsal:

    Celkově s Vámi souhlasím, ale stejně si myslím, že je to utopie, jako byl v politice komunismus. O tom se také hovořilo, že už je na dosah, ale žádná země ho prakticky nikdy neměla, jen se k němu jako k ideálu stále směřovalo…
    Ale je to můj názor, může to být časem úplně jinak.
    Jak píšete lze k freebankingu, dojít jen přirozenou cestou. Já dodávám, že ta cesta by musela být hodně bolestivá, ale možnost to je.
    Je možné, až, by ta situace nastala, že by se přišlo na to, že to také nefunguje, protože……..

  21. Jan Altman napsal:

    Ale to jsou naprosto opačné protipóly. Komunismus je nepřirozený, funguje jen pomocí násilí (znárodnění, zákazy podnikat, cestovat, mluvit, věřit, …). Tedy může existovat jen díky udržování (dlouhodobě) neudržitelného.

    Freebanking je přirozený a k fungování mu stačí absence násilného donucení, nebo alespoň motivace lidí donucení/regulace obcházet.
    Jak bolestivá cesta stála za vznikem Bitcoinu a eGoldu?
    Freebanking je zkrátka normální soukromé podnikání v oblasti emise peněz. Obyčejný trh. A trh s čímkoli, po čem je poptávka, existuje vždy. Maximálně se díky represím odsune do šedé zóny. Tedy freebanking je s námi stále. V různých zemích různě intenzivně a v různých podobách, ale je. Stejně jako existovalo soukromé podnikání (melouchaření, „šmelina“, vexl, …) za komoušů.

  22. Oracle napsal:

    Ono teraz žijeme v zaujímavej dobe, všetko sa mení a transformuje, a to sa deje len kvôli tomu, že doteraz používané vzorce chovania a algoritmy narazili na limitnú hranicu reality, ďalších pár krokov na základe týchto direktív sme v priepasti z ktorého sa nevyštveráme.

    Čo to prevádza okrem hlbokej ekonomickej depresie (čo sa ešte môže premeniť na globálny ekonomický kolaps)? Tak je to duchovná, morálna a mravná bieda (stačí si prečítať bulvár, či Bravo girl a hneď je to jasné). S duchovnou, morálnou a mravnou biedou musí vysporiadať každý sám, na vysporiadanie s ekonomickými problémami potrebujeme už komunitu.
    Jedna z ciest je navrátiť časti práce do regiónov tým, že sa zavedú lokálne peniaze (v USA funguje nejeden takýto systém), rozbehne sa lokálna ekonomika a hneď ľudia majú prácu, obživu a komunitný život.
    Čo sa týka globálu, zaviesť niekoľko (zlatých) rezervných mien, na to aby bolo možné vytvárať rezervy.

  23. Lime napsal:

    Tak jsem koukal na Wiki, nějaká forma Freebankingu už v některých státech, kdysi proběhla. Australie, Švýcarsko, Skotsko, Švédsko.
    Proč se tato forma neudržela, když snad byla úspěšná?
    Myslím, že na tom, nebyl politický zájem. A právě, dokud nebude politický zájem o Freebanking, tak je to pro mne utopie.
    Aby se změnila politická vůle ke změnám, musel by současný bankovní systém skolabovat. Nevylučuji, že se tak stane.
    Zatím pozoruji spíše opačný zájem vládců a mocných. Absolutní kontrola a centralizace. V tomto smyslu píši o utopii.

  24. Zavacky napsal:

    Systém frakčných rezerv zlata nemôže byť vybudovaný, lebo už existuje. Fyzické zlato predstavuje rezervy a papierové zlato je z fyzického multiplikované.

  25. Jan Altman napsal:

    Lime: na jakékoli formě svobody nikdy není politický zájem. Politický zájem je vždy opačný: regulace, byrokracie, kontrola, omezování, centralizace.

    Je jen na samotných lidech, kolik svobody v jaké oblasti si nechají vzít a kolik a v jaké oblasti si vybojují zpět. Svobodu nikdo nikdy nikomu shora nedal.

    Plus tedy je dobré podotknout, že podmínkou fungujícího hospodářství je právě svoboda. Nesvoboda nutně vede k hospodářskému úpadku a následně kolapsu. Trh=svoboda. A to funguje. Nesvoboda=Socialismus a to nefunguje.
    Nyní máme socialismu již nadkritické množství (např. centrální plánování úrokových měr a měnové zásoby) a proto ta stagnace a úpadek.

  26. Lime napsal:

    Souhlasím s Vámi, že centralizace je dnes nadkritické množství a myslím, že bude hůř.
    Píšete, že nesvoboda – socialismus nefunguje, jenže, já už 20 let koukám na skutečnost, že nefunguje svoboda – kapitalismus.
    Neviditelná ruka trhu, většinou lidem nafackovala,/ to někdo trefně prohlasil/, a snahy věc napravit nefungují. K té přirozenosti, jak píšete Vy, se lze dostat, pouze přes bolestivou cestu státních bankrotů. Pak teprve se může něco změnit.
    Tak si to osobně myslím.

  27. Lime napsal:

    Je kapitalismus v krizi? Republikáni a demokraté se v USA neshodnou
    Téměř všichni souhlasí s tím, že kapitalismus v západním světě čelí krizi. Republikáni vidí příčiny krize v USA v příliš velkém vlivu vlády ve Washingtonu, demokraté ji chtějí řešit naopak silnější regulací a spravedlivějším přerozdělováním bohatství.

  28. Lime napsal:

    Poslední můj komentář dnes.

    Úplně souhlasím s Baťou, který pojmenoval příčinu krize viz. článek- https://buzzmag.cz/bata-pojmenoval-opravdovy-puvod-financni-krize-uz-pred-77-lety-04-04-2009

  29. Mario napsal:

    Velký omyl libretarianů a rakouské školy, že zlatý standard dokáže řídit inflaci. Opak je pravdou!

  30. Sid napsal:

    Opak v jakém smyslu?
    Zlatý standard by inflaci v podstatě neumožnil. Spíše by vznikla deflace.
    Leda, že by se začlo dovážet velké množství levného zlata třeba z Marsu, pak by mohla vznikat inflace. Tak jako když Španělé přetahali zlato z jižní Ameriky do Evropy.

  31. Mario napsal:

    Ve velmi krátkých obdobích byla za zlatého standardu cenová volatilita zboží daleko větší než dlouhodobá inflace, s daleko horšími účinky

  32. Jan Altman napsal:

    Lime: to co selhává je socialismus. Kapitalismus nikde nevidím.

    Mario: žádný libertarián nenavrhuje zlatý standard („brettonwood“), ale freebanking, což je dost podstatný rozdíl. Navíc žádný libertarián z principu nechce nic „zavádět“, protože „zavádění“ je o nějaké centrální moci. Libertarián chce jen omezit legislativní omezení, regulace a monopolistické výsady s tím, že lidé/trh si sami najdou optimální řešení. Libertarián nepředjímá, jaké řešení to bude, natož aby ho někomu vnucoval, centrálně ho plánovat a zezhora zaváděl.

  33. Gobseck napsal:

    Jan Altman: Dopracovat se k vašim názorům něco stálo. Mluviti stříbro….

  34. Lime napsal:

    Jan Altman: Doporučuji knihu –
    – Krize, nebo konec kapitalismu?
    Anotace
    Sborník obsahuje úvahy jedenadvaceti renomovaných českých intelektuálů, kteří se neztotožňují s ortodoxním ekonomickým neoliberalismem. Ve svých esejích se zamýšlejí nad příčinami současné krize a jejími možnými řešeními. Autoři jsou názorově široce rozprostřeni, od těch, kteří vidí současnou krizi jako jednu z mnoha cyklických krizí kapitalismu, až po ty, kteří tvrdí, že je třeba hledat alternativy k současnému společensko-ekonomickému systému. Další autoři vidí současnou krizi jako ještě hlubší problém: krizi hodnot, které stály u zrodu modernity, tedy krizi industriální civilizace. Sborník je tak prvním ucelenějším přehledem pohledů význačných představitelů české inteligence na stav současného západního světa včetně našich domácích poměrů.

    Těchto jednadvacet renomovaných českých intelektuálů, vidí a popisuje krizi kapitalismu. Jak je možné, že Vy pane Altmane krizi kapitalismu nevidíte? Asi to bude tou krizí a jistou sebedestrukcí tohoto systému. Nebo Vy máte nějaký specifický druh kapitalismu o kterém ještě nikdo neví a neslyšel?
    Myslím, že krizi, vidí těchto jednadvacet intelektuálu a 99% lidí na světě ji nejen vidí, ale i pociťují.
    Kdyby tomu tak nebylo nešli by lidé do ulic, ani v USA- Occupy Wall Street- protestují zejména proti společenské a ekonomické nerovnosti, údajné hamižnosti korporací a vlivu korporátních peněz a lobbyistů na vládu, krom jiného.[5][6] Adbusters prohlásili, že „počínaje jedním jediným požadavkem – prezidentským výborem na oddělení peněz od politiky – začínáme připravovat agendu pro novou Ameriku.“[7] Organizátoři protestu doufají, že sami protestující zformulují jejich zvláštní požadavky, jež předpokládají být zaměřeny na to dohnat k zodpovědnosti ty, kteří způsobili ekonomickou krizi.[8][9][10]

    Já se Vám tímto nevysmívám, prostě nechápu Vaše myšlení…

  35. Sid napsal:

    Krize kapitalismu je právě v jeho přílišné socializaci.

  36. Oracle napsal:

    Iste Sid, socializuje sa, ale s bohatými.
    Aký je to kapitalizmus, keď sa zachraňujú bankrotári?
    Rôzne záchranné balíčky pre banky a firmy, nehovoriac o QE.
    Druhá vec, ľudská spoločnosť nedostáva naspäť to (v žiadnej forme) čo sa z nej odčerpalo, dochádza k odčerpávaniu zdrojov ľudskej spoločnosti doslova k jej vyciciavaniu.
    Nenájde sa ďalší Ford, Baťa alebo Krups, ktorý by staral o svojich zamestnancov? Všetci títo priemyselníci pochopili, že na to aby mali odbyt svojich produktov, musia platiť svojim ľuďom a to poriadne.

  37. Jan Dvořák napsal:

    Problémem dneška je, že banky se vzhledem ke své velikosti a vzájemné provázanosti zachraňovat MUSÍ.
    Nezachraňování bank bylo testována na Lehmanech. A bylo to takříkajíc „o hubu“.
    Akorát, že v dalších kolech nebude jako první zachraňovat stát, ale odnesou to investoři v klasické pořadí při bankrotu.
    Vkladatelé by neměli zapomínat, že jsou věřitelé banky. Cokoliv nad limit pojištění vkladů je v ohrožení.

  38. Lime napsal:

    Na to jsem zrovinka myslil. Ti, co se zde ohánějí přílišnou socializací si neuvědomují, že kdyby se ty bankrotující velké banky „socialisticky“ nazachraňovaly, tak už je zde válka a maxichudoba.
    Kam šly všechny miliardy eur pro Řecko? Určitě se nedostaly k obyčejným lidem, aby zvedly jejich životní úrověň.
    Šly na záchranu bank. Kdyby se kapitalismus, nechal jít cestou bez socializace, tak už by možná neexistoval…A možná, že ani my.
    Oracle píše, že:“Nenájde sa ďalší Ford, Baťa alebo Krups, ktorý by staral o svojich zamestnancov? Všetci títo priemyselníci pochopili, že na to aby mali odbyt svojich produktov, musia platiť svojim ľuďom a to poriadne.“ S tímto tvrzením souhlasím. Ti lidé, byli praví kapitalisté.

  39. Sid napsal:

    Lime:
    Ona i ta socializace bude mít své hranice. Konec konců socialismus už tady byl a víme jak to skončilo. A právě ty socialisti pořád vyhrožovali válkou.
    Kapitalismus bez socializace přeci fungoval a funguje i teď například v Číně. Netvrdím ale, že je to skvělý a dokonalý systém.
    Lidská společnost není ani zdaleka dokonalá a proto to takto vypadá.

  40. Lime napsal:

    Sid: „Kapitalismus bez socializace přeci fungoval a funguje i teď například v Číně. Netvrdím ale, že je to skvělý a dokonalý systém.“

    Myslíte tu Čínu co já, nebo máte ještě jinou Čínu.
    Já znám jen tuhle:Čínská lidová republika (čínsky 中华人民共和国, pinyin Zhōnghuá rénmín gònghéguó, českým přepisem Čung-chua žen-min kung-che-kuo, zkráceně ČLR či Čína) je nejlidnatější stát světa. Velmi rychle rostoucí ekonomika, vojenská síla i progresivní diplomacie dávají vzrůst nové supervelmoci. Země je od roku 1949 vedena Komunistickou stranou Číny

  41. Lime napsal:

    Sid: A dále, ekonomika Číny je založena na socialistických základech. Dodnes tam fungují pětileté plány jako u nás za komunistů.
    Strana udává mantinely pro hospodaření v kapitalistickém duchu, strana povolila tržní hospodaření, ale ty základy a cesta jsou dlážděny komunistickou stranou Činy. A protože, jsou mantinely dány socialistickými pilíři, proto to opravdu funguje.

    „Až od roku 1978, po jisté odluce od sovětského vlivu, začala vláda ČLR s reformami, které ji měly přiblížit západnímu světu. Rehabilitovány byly oběti z dob kulturní revoluce, opuštěna byla koncepce kolektivizace zemědělství. Architekt těchto změn, generální tajemník Komunistické strany Číny, Teng Siao-Pching, se vydal na cestu po USA, kde se rozhodl předvést odhodlání země pro změnu. Následně bylo umožněno vycestování mnohým studentům a vědcům z ČLR do USA, ze Západu zase přijížději do země první turisté. Mnohé prvky plánovaného hospodářství byly následně odstraněny, jiné však stále zůstaly (například pětileté plány).

    Růst HDP v Čínské lidové republice V oficiálních dokumentech se poprvé roku 1978 Čínská lidová republika přihlásila k tržním principům, které se později stanou základními kameny nového hospodářského uspořádání země s názvem socialistická tržní ekonomika. Vše bude ovšem podřízeno veřejnému vlastnictví pod patronací Komunistické strany. Byť regulovaný, ale přesto kapitalismus, který začala Komunistická strana Číny prosazovat, v následujících letech přinesl své ovoce. Podařilo se nastartovat silný ekonomický růst“

  42. Oracle napsal:

    Iste keby sa nechali krachnúť banky, tak by nastal ekonomický kolaps, čo by ale malo za následok nutné očistenie a teraz by sme zažili aj oživenie, tak ako na Islande.

    Keď sa zachraňujú banky, tak by ale museli vymeniť vedenie a potrestať vinníkov, to sa ale nestalo, nehovoriac ani o reštaurácií Glass-Steagalovho zákona, čo zabraňovalo bankám narásť do gigantických rozmerov (investičné a komerčné banky boli dôsledkom tohoto zákona separované).

    Takže teraz vidíme krach spájania korporácií a štátu, a „socializácie strát a privatizácie ziskov“ a.k.a. fašizmus.

    Pretože každá parlamentná demokracia kde sa pravidelne volia verejný predstavitelia (vláda a parlament), končí skôr či neskôr (otvoreným či skrytým) fašizmom ako v USA, čo je modernejšie pomenovanie pre otrokárstvo.

  43. Sid napsal:

    Lime:
    ..jistě, tolik teorie. Ještě by to chtělo napsat něco o důchodovém systému a třeba o zdravotním pojištění. To by vás skutečně překvapilo.
    Taky budu citovat: „A protože, jsou mantinely dány socialistickými pilíři, proto to opravdu funguje.“
    To jste někde opsal, nebo je to vaše přesvědčení?

  44. Lime napsal:

    Sid:Taky budu citovat: “A protože, jsou mantinely dány socialistickými pilíři, proto to opravdu funguje.”

    Ano to jsem napsal a za tím si stojím. Socialismus je jedním druhem demokracie.
    Čína používá určitý hybrid kapitalismu a socialismu. Každý můžeme se závistí pozorovat, že tenhle hybrid, zatím funguje.
    Tímto hybridem Čína válcuje svět. Když pojedete do USA koupíte PC a nakouknete dovnitř, na většině komponent, bude nápis Made in China.
    Myslím, že to je mé přesvědčení, tu myšlenku jsem neopsal.
    Klasický kapitalismus je v krizi dlouho, a je nutné hledat cesty, které mohou fungovat.To znamená jistá socializace na místě je.
    Samozřejmě nepropaguji socialismus, či komunismus jako zřízení.
    Kdysi na diskuzi o zvolení pana Zemana presidentem ČR jsem napsal, že je dobré, že Zeman otevře trhy směrem do Ruska. Spousta lidí se bála, že z Ruska doveze zase komunismus, nedoveze. Opravdu otevře pouze trhy na tuto oblast.

  45. diego004 napsal:

    jen doplnim Sida ad Cina:
    „socialismus“ pro obycejneho Cinana – duchod = nic, zdravotni pojisteni = nic, dite z venkova nema ve meste trvaly pobyt = skolka nic nebo soukr. skolka 250 000,-Kc rocne atd. atd.
    – nechci vrtat, ale zavest tento socialismus v CR, do roka mame polovicni populaci… ani to mozna ne…

  46. Lime napsal:

    Vstupte do druhého důchodového pilíře a budete na tom jako v Číne=nic.

    Jinak nepropaguji socialismus, komunismus již vůbec ne. Ale nebudu zde tvrdit, že trh sám vše vyřeší, když se ukázalo, že ne.

    . Nyní je bez zdravotního pojištění 47 milionů Američanů. Péči si pak musí hradit sami, což je pro mnohé neúnosné.

  47. Lime napsal:

    diego004: Tak jsem pátral po tom, jak se májí číňané v důchodů. Žádná sláva to není, ale generace mladých lidí , kterým je dnes 30 let se tak mít nebude.

    Zde je srovnání z různých zemí:
    https://byznys.ihned.cz/c1-21370470-duchodci-a-duchody-ve-svete

  48. Lime napsal:

    Někde jsem slyšela,že v Číně neexistují důchody…Je to pravda ?…
    http://www.odpovedi.cz

  49. Oracle napsal:

    Lime podľa shadowstats je asi 23% Američanov nezamestnaných (pričom ich Mexičania a ostatný imigranti vytláčajú z miest) a približne 47 miliónov Američanov je na potravinových lístkov. Z toho vyplýva, že ani viac regulácií, ani menej regulácií ba čo viac ani menej sociálnosti Američanov z toho bahna nevytiahne.

    Američanov by vytiahol z bahna to, že tie peniaze z QE by šli na vymazanie súkromných dlhov a navrátenie niektorých zákonov, ktoré by podporovali a ochraňovali lokálny biznis, lebo to dáva ľuďom prácu, nie veľké firmy.
    Druhým riešením je komunitné podnikanie.

  50. Lime napsal:

    Souhlasím.
    Ǔdaje, které uvedu jsem našel na jednom webu. Údaje jsou z roku 2011.

    Díky využívání pracovních sil třetího světa měly velké, globální korporace v posledních několika desetiletích obrovské zisky, ale americká střední třída pracujících se tím dostala do velmi tíživé situace.

    Zde jsou statistiky, které to dokazují:
    83 % všech amerických akcií vlastní jedno procento populace
    61 % Američanů žije „vždy nebo obvykle“ od výplaty k výplatě. V roce 2008 to bylo 48 % a v roce 2007 43 %.
    66 % růstu platů mezi lety 2001 a 2007 se týká jednoho procenta Američanů.
    36 % Američanů si neukládá nic na důchod
    43 % Američanů (ohromující číslo) má na důchod našetřeno méně než 10 tisíc dolarů.
    24 % Američanů odložilo minulý rok odchod do důchodu. V roce 2009 vyhlásilo osobní bankrot 1,4 milionu Američanů – o 32 % více než v roce 2008.
    Jen 5 % domácnosti má příjem dostatečný na to, aby absorboval vzrůstající ceny bydlení.
    Poprvé v historii Ameriky vlastní banky (zabavené) reality v hodnotě převyšující celkovou hodnotu všech realit vlastněných individuálními jedinci. V roce 1950 byl poměr platů průměrného pracovníka k platu ředitele 1:30. Od roku 2000 tento poměr vylétl na 1:300 až 1:500. V roce 2007 mělo 80 % domácnosti v rukou 7 % likvidních finančních prostředků (hotových peněz).
    50 % pracujících v USA kolektivně vlastní méně než jedno procento bohatství celé Ameriky. V roce 2009 byly bonusy pro finančníky na Wall Street o 17 % vyšší než v předchozím roce.
    Průměrný státní zaměstnanec v USA nyní vydělává o 60 % více, než průměrný zaměstnanec soukromého sektoru.
    Horní jedno procento amerických domácností nyní vlastní dvojnásobek toho, co vlastnilo před 15 léty. V Americe dnes trvá nalezení nové práce průměrně 35,2 týdne.
    Více než 40 % dnes zaměstnaných Američanů pracuje ve službách, které jsou často velmi nízko placené.
    Poprvé v historii USA je více než 40 milionů Američanů odkázáno na poukázky na jídlo a projekt ministerstva zemědělství odhaduje, že v roce 2011 to bude 43 milionů.
    Čínský krejčí vydělá průměrně 86 centů na hodinu. Krejčí v Kambodži 22 centů za hodinu. S takovými pracovníky musí dnes soutěžit americký dělník.
    Zhruba 21 % dětí v USA žije pod oficiální hranici chudoby – nejvíce za 20 let.
    Navzdory finanční krizi vzrostl v roce 2009 počet amerických milionářů na 7,8 milionu – o neuvěřitelných 16 %.
    10 % Američanů vydělává vydělává dohromady tolik, kolik představuje 50 % příjmu státu.
    Ohromující hukot sání

    Pravdou je, že už není důležité, jak velmi je americký dělník inteligentní, vzdělaný, tvrdě pracující, protože prostě nemůže soutěžit s lidmi, kteří jsou zoufale ochotní pracovat 10-12 hodin denně za méně než dolar na hodinu. Konec konců která firma se zdravým rozumem by platila člověku 10krát více plus sociální zabezpečení za práci, kterou stejně dobře odvede někdo na druhé straně zeměkoule? Svět se fundamentálně mění. Moc a bohatství se rapidně koncentrují na špičce a globální korporace vydělávají astronomické zisky. A střední třída systematicky mizí v procesu, ve kterém se americká třída pracujících zvolna rozpouští v „globální“ řece pracovního trhu.

  51. diego004 napsal:

    Lime:
    – takze je to presne tak, co jsem videl v TV v rozhovoru s obyc. cinskou rodinou
    – dostavaji akorat tak velke h… 🙂
    – viz. ten rozhovor BBC, instruktor autoskoly – nic, farmar pry snad bude dostavat 5-10 liber na mesic
    – Taiwan a HongKong je uplne jina liga
    – ta rodina to na konci shrnula pekne „co mame z rustu HDP? co mame z deviz. rezerv? nikdo se o nas nezajima, je jim to uplne jedno co s nami bude“
    – tak jsem jeste pohledal
    – r.2009 – mene jak 30% dospelych ma statni penzi
    – aktualne uz je to 55%, ALE POZOR…ta statni zakladni penze muze byt v nekterych oblastech jen 55 Yuanu/necelych 9 USD 🙂
    https://www.economist.com/node/21560259
    – z naseho evropskeho pohledu dotovaneho socialnim statem v Cine zadna statni penze de facto neexistuje… 🙂

  52. Lime napsal:

    Pravda bude asi někde mezi:

    Čína a její důchodci
    Publikováno: 30.12.11
    Počet zobrazení: 1111 Autor článku:Vlasta Kubesová A jak to je v Číně se seniory? Důchody zde nemají žádné, na co také?

    Jestli Vám tato otázka připadá nemístná, byli byste překvapeni, jak dokonale to tam funguje přesto, že Čína je jeden z nejméně sociálních států na světě.

    Důchodový věk žen je 55 let, mužů 60 let. Důchod ale mají jen státní zaměstnanci, a to ve výši 1000 – 1500 juanů ( 2300 – 3450 Kč). Všude je ale znát filosofie konfucianismu – nejdůležitější je rodina. A tak staré lidi živí děti, vnoučata také přispívají z výplaty. A kdo nemá děti? Má bratrance, sestřenice a jejich děti nebo třeba sousedy. Stáří je ve velké vážnosti, se starými lidmi se mladší radí. Domovy důchodců tady nemají. Není jich třeba.

    Stát tedy ušetří na sociálních dávkách a důchodech. Vybere si na daních 10 – 25%, podnikatelé platí daň cca 25%. Nic jiného stát nechce, žádnou nemocenskou, sociální, zdravotní…Za odměnu pak ale Číňané nechtějí nic chtít po něm. Je s podivem, že u tak obrovského množství lidí to tak dokonale funguje.

    Nikoho by ani nenapadlo, se o své starší rodinné příslušníky nepostarat, tím by se zcela vyřadil ze společnosti. Dovedete si představit tu ostudu?

    Asi ne, protože u nás to nikoho netrápí a to by mnohé děti mohly mít z ostudy kabát. Ne, opravdu nevím, zda je to správné nebo ne, jedno ale vím jistě. Výchova a vliv prostředí jsou mocnější než naše vláda. Do nového roku Vám tedy přeji silnou vládu – a ještě silnější rodinné vazby.

    Ať je následující rok plný spokojených seniorů, kteří nebudou nikomu na obtíž a budou mít radost ze života.

    Autor a foto: Vlasta Kubesová

  53. Lime napsal:

    diegoOO4: „A tak staré lidi živí děti, vnoučata také přispívají z výplaty.“

    Všiml jste si, že v ČR je to přesně naopak, tedy že důchodci, živý většinou své děti a vnoučata? /Jen tak pro legraci./

  54. diego004 napsal:

    Lime:
    – neni se cemu divit, nejchudsim obyvatelem CR (prijem na hlavu) je prokazatelne clen mlade rodiny, v zadnem pripade ne senior, pripadne sberac kovu 🙂 jak se nas levice snazi presvedcit
    – problem je, ze deti nejsou volici… a vo tom to je.. 🙂 proto se na ne zvysoka s..e
    – divam se ale na nadpis clanku.. dostali jsme se az prilis daleko od puvodniho tematu… 🙂 takze howgh

  55. Standa napsal:

    Lime: Ta data ukazují jediné: Monetární politika založená na trvalé emisi nekrytých peněz přesouvá bohatství do rukou těch, kteří se k těmto penězům dostávají jako první – tedy k bankéřům a státu.

    Ona by se dala otázka porovnání výdělků položit i jinak:

    Jak dlouho musí čínský krejčí pracovat, aby mohl zaplatit hodinu práce čínského zedníka, aby mohl zaplatit cihly, aby mohl zaplatit bydlení? A jak dlouho musí americký krejčí (zbyl-li nějaký) pracovat, aby si mohl zaplatit hodinu práce amerického zedníka, aby mohl zaplatit cihly, aby mohl zaplatit bydlení? A jak je to u nás?

Přidat komentář